Installation Project 98 · Installáció Projekt 98

participants ↓ résztvevők

(1) Mióta készítesz installációt?

Több, mint 15 éve készítek installációkat.

(2) Mivel indokolod, hogy installációt készítesz, és nem valami mást?

Azzal, hogy az installáció nem csak egy illúzió, mint egy festmény vagy egy rajz (melyek csak két dimenziósak és optikai hatások), hanem általában 3 dimenziós tárgy/akból áll... és ebben a műfajban sokféle anyagot használhatok, fény-effektusokat ill. mozgó szerkezeteket is alkalmazhatok stb., de más médiumokban is alkotok...

(3) Mit gondolsz a munká(i)dról?

Hm, ez nehéz kérdés, de ritkán vagyok elégedett a műveimmel!

(4) Milyen különbségeket látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között?

Az én installációim általában világos üzenetet hordoznak, a többi esztétikai szempontból talán jobb, de azok mondanivalóját nem tudtam felfedezni.

(5) Mit gondolsz a hagyományos mű és az installáció viszonyáról?

Ó, az installáció alkalmasabb arra, hogy esztétikai álláspontokat fejezzen ki, és új elemek hozzáadásával bármikor módosítható... A hagyományos műveknek, pl. a szobroknak, a festményeknek és a grafikáknak... meg kell férniük a kinetikus művészet, a környezet-művek, az installációk és a lumino-művek mellett.

(6) Mi határozza meg egy installáció méreteit és anyagait?

Az installáció készülhet különböző anyagokból (fém, fa, műanyag, fények, kötelek stb.), különböző méretekben, felvehet különböző helyzeteket a különböző kiállítóhelyeken (vagy a szabadban). Mindez a kiinduló elképzeléstől, a projekttől és természetesen a rendelkezésre álló pénztől függ!

(7) Tudnál-e mondani egy legkisebb és egy legnagyobb installációt?

Ó, ez szintén nehéz kérdés (lásd a 6. kérdésre adott válaszomat!).

(8) Van-e olyan tárgy vagy idea, amely nem installálható?

Igen, gyakran vannak olyan nagyszerű ötleteim, amelyeket nem tudok megvalósítani, mert nem mindig vagyok olyan jó művész, mint amilyen gondolkodó. Például sok ötletemet nem tudtam megvalósítani a nemzetközi multimédia találkozón (1993-ban, Belgrádban, a Kortárs Művészetek Múzeumában) bemutatott Flying up (Felrepülni) című projektemben.

(9) Milyen szerepe van a környezetnek az installálásban?

Általában a legjobb hatással van rá... Fantasztikus vizuális és egyéb hatásokat láttam Anica Vueti, Novak Koloman, Ivan Ili, Zoran Todorovic, Cedomir Vasi, Gordana Todorovic... munkáiban.

(10) Látsz-e valamilyen okot, ami az installáció lehetőségeit korlátozza?

Persze, még mindig álmodom a repülő-installációról, Isten égi megjelenítéséről, a föld/a város fölött mozgó színházról, háromdimenziós képekről a levegőben, tengeri installációkról az óceánok legmélyebb pontjain, melyeket mint jeleket a víz-művészek generációi követnének.

(11) Szívesen készítesz-e felkérésre vagy megrendelésre installációt?

Nem, felkérésre vagy megrendelésre nem szívesen készítek installációt, mert az korlátozna engem... szeretem mindig a saját ötleteimet/koncepcióimat megvalósítani.

(12) Mi a véleményed az installáció megőrzéséről?

Nos, szerintem szükség van rá! Én azonban a kiállítás után általában lebontom az installációimat.

(13) Megállapítható-e egy installáció értéke, és milyen módon?

A kortárs művészet szakértői képesek arra, hogy megállapítsák az installációk értékét, de ez sokkal nehezebb, mint a hagyományos műalkotások esetében. Egyébként barátom, Ilija Soskic egyik installációjának ára minden évben változik. Ausztriában, Bécsben van, és legutóbb 33.000.- DM volt az ára!

(14) Egy dokumentumban megőrzött installációra milyen szerzői jogok érvényesek?

Nos, erre sem könnyű válaszolni, de a szerzői jogok szakértői biztosan tudják...

Dobrica KAMPERELIC (YU)