(1) Mióta készítesz installációt?
1982 óta, a Massachusetts Institute of Technologies-ban/az Egyesült Államokban.
(2) Mivel indokolod, hogy installációt készítesz, és nem valami mást?
Rengeteg különböző munkát hoztam létre a kommunikáció témában, a technológia felhasználásával vagy anélkül. Az installáció lehetővé teszi számomra a tér megszervezését és a benne rejlő interaktív lehetőségek miatt is alkalmazom.
(3) Mit gondolsz a munká(i)dról?
Szeretem őket, mert:
- végigkövethetem őket, mint egy sorozatot
- hasznosnak is találom őket tudományos kísérletek felállításánál
- bemutatják a legközvetlenebb kulturális jövőnket 1982-től kezdődően.
(4) Milyen különbségeket látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között?
A tudományos dimenziójuk és a hálózati esztétikájuk tekintetében.
(5) Mit gondolsz a hagyományos mű és az installáció viszonyáról?
A legtöbb hagyományos műalkotás dekoratív jellegű. Az installáció lehetővé teszi számomra a tér megszervezését és a benne rejlő interaktív lehetőségek miatt is alkalmazom.
(6) Mi határozza meg egy installáció méreteit és anyagait?
A mérete az adott környezettől függ. Az anyagaként bármilyen videó-kommunikációs eszköz megteszi: egyszerű slowscan, vagy a legmodernebb videó-konferencia felszerelés (általában két kamera, és minimum két tévé-monitor megteszi, plusz a kábelek).
(7) Tudnál-e mondani egy legkisebb és egy legnagyobb installációt?
A legkisebb a Face to Face - 1 (Szemtől szembe - 1) ha csak azóta nem bővítették. A legnagyobb a Face to Face - 2 (Szemtől szembe - 2) (mivel ez szükségszerűen földrajzi távolságokat foglal magában).
(8) Van-e olyan tárgy vagy idea, amely nem installálható?
Nincs.
(9) Milyen szerepe van a környezetnek az installálásban?
A Face to Face (Szemtől szembe) átformálható úgy, hogy bármilyen környezetbe illeszkedjen (ugyanazon minimális felszereléssel különböző installációk sorozatát készíthetjük el).
(10) Látsz-e valamilyen okot, ami az installáció lehetőségeit korlátozza?
A Face to Face beindításához áramra van szükségem, de a felhasznált koncepciók illusztrálásához már nem! A kezdéshez azonban nem kell semmilyen technológia!
(11) Szívesen készítesz-e felkérésre vagy megrendelésre installációt?
Önállóan dolgozom, de azért ajánlatokat is kapok. A megrendelés azt jelenti, hogy a Face to Face-t (Szemtől szembe) a nyilvánosság előtt fogom megcsinálni, és szeretem az ilyen kihívásokat, ezen felül élvezem a közönség hozzáállásának és véleményeinek összetettségét is.
(12) Mi a véleményed az installáció megőrzéséről?
Szerintem ez egy tanulságos műalkotás.
(13) Megállapítható-e egy installáció értéke, és milyen módon?
Az alkotói folyamat értéke állapítható meg: a mű akkor él tovább, ha dolgoznak rajta. A fizetségemet nem közvetlenül kapom. Az installációknak nem az anyaga, hanem az eszmei értéke számít.
(14) Egy dokumentumban megőrzött installációra milyen szerzői jogok érvényesek?
Azok, akik ismerik a munkáimat, megakadályozzák az alkalmi lemásolást. Azok, akik lemásolták, képtelenek voltak ez alapján újra létrehozni a művet (akár az Egyesült Államokban, akár Görögországban).