RÓNAI Péter (SK)
(1) Mióta készitesz installációt?
Első installációmat hároméves koromban, 1956-ban készítettem a magyar Forradalom tiszteletére - amikor a vörös színe miatt is utált paradicsomlevest szétkentem (az amúgy tisztességesen berendezett, polgári ízlésű) szoba-konyhánk szimbolikus jelentésű negyvennyolc négyzetméterén. Akkor és később is emiatt sokat üldöztek.
(2) Mivel indokolod, hogy installációt készítesz, és nem valami mást?
A ma már legendás '56-os művemet annak idején nem indokoltam, ahogyan anyám sem indokolta pofonjait. A hatalom és művészet viszonyának anatómiája számomra azóta sem változott.
...ezt sokféleképpen lehet indokolni!
(3) Mit gondolsz a munká(i)dról?
...csupa jót.
(4) Milyen különbségeket látsz az általad ismert installációk és a saját munkád között?
Néha, jó látási viszonyok között, azt remélem, hogy saját installációimból „én” nézek vissza a világba.
(5) Mit gondolsz a hagyományos műfajok és az installáció viszonyáról?
A kutyakolbásztalanított konyha szakácsharagja egy, a késtbelészúrással párhuzamos misztikus hangulattengelyből spiritualizálódik.
(6) Mi határozza meg az installáció méreteit és anyagait?
Az idea.
(7) Tudnál-e mondani egy legkisebb és egy legnagyobb installációt?
A legkisebb a CHIP, a legnagyobb mondjuk: a világ összes temetői.
(8) Van-e olyan tárgy vagy idea amely nem installálható?
A művészet alapfogalmai Wölflin-i remineszcenciájával állítom, hogy minden magában hordozza mindenkori saját „installálhatóságának” lehetőségét! Az idea materializációjának visszafordításával felteszem a kérdést: ki- és hogyan installálhatná az installáció ideáját?
(9) Milyen szerepe van a környezetnek az installásban?
Az ember mindent átfogó környezetátalakító tevékenységében - az Asszuáni gáttól egy társbérleti kisszoba leválasztásáig - a vad természet erőit az ún. installálásban is hatalmába kerítette... A globális biológiai egyensúly mindaddig nem borul fel, amíg az installáció konkrét tárgya nem lép „akcióba”. (Vesd össze: Váci utcai robbantások.)
(10) Látsz-e valamilyen okot ami az installáció lehetőségeit korlátozza?
Az egyetlen és változtathatatlan ok: a klasszikus emberi butaság.
(11) Szívesen készítesz-e felkérésre vagy megrendelésre installációt?
Nem szívesen - de körülöttem ez ügyben nincs is nagy tolongás.
(12) Mi a véleményed az installáció megőrzéséről?
Véleményem a „Zsarumagazin” és az „Új Művészet” matematikai középarányosa, ahol a műfaj tulajdonképpeni mibenléte a legnagyobb közös osztó és a szociális háló szemfelszedésének társadalmi biztosítása a legkisebb közös többszörös.
(13) Megállapítható-e, egy installáció értéke és milyen módon?
A BUX index figyelembevételével.
(14) Egy dokumentumban megőrzött installációra milyen szerzői jogok érvényesek?
A „megőrzött” (őrizetes) installációhoz hasonlóan - a nem -megőrzött mű szerzői jogai azonosak; akkor is ha a szerző kiléte kétes, vagy bizonytalan, esetleg ismeretlen! Ugyanez vonatkozik ismert szerző nem létező alkotására is.