A DIGITIALIS “ATTIC ARCHIVUM” KURÁTORI KEZELÉSE
A nemzetközi kutatócsoport találkozója az Artpoolban
2024. október 24–25.

A digitális “Attic Archívum” – Esettanulmány a művészarchívumok nyílt forráskódú kurátori kezelésére című kétéves nemzetközi projekt második személyes találkozója – a skóciai első összejövetel után – 2024. október 24-25-én valósult meg Budapesten az Artpool Művészetkutató Központban magyar, skót és ír kutatók részvételével. A látogatás programját a kutatás vezetői (Dr. Bodor Judit, University of Dundee és Dr. Roddy Hunter, The Glasgow School of Art) és az Artpool csapata (Klaniczay Júlia, Halasi Dóra és Kotun Viktor), mint a budapesti találkozó fő partnerei, a művésszel való konzultáció után rakták össze.
Az első nap az Artpool társalapítója, Klaniczay Júlia tárlatvezetésével indult az “Az Artpool Művészetkutató Központ első tíz évének dokumentumai” című kiállításon, ahol a találkozó résztvevői és a meghívott vendégek, Patek Andrea (a MOME hallgatója) es Anna Kryvenko (CEU ösztöndíjas filmes szakember) az 1992-2002 közötti időszak Artpool projektjeivel, eseményeivel, kiadványaival és néhány videódokumentumával ismerkedhettek meg. (A kiállítás kurátora: Galántai György).


Ezt követően a kutatócsoport meghívására Monhor Viktória, társadalmi problémákra reflektáló intermédia művész mutatta be saját művészeti gyakorlatát, ami sok szálon kapcsolódik azokhoz a témákhoz, amivel az Attic Archivumot létrehozó művészek is foglalkoztak.


Délután a kutatók az Attic Archívum anyagát, a 2010-ben az Artpool-ba került, 10 évet felölelő (1980. január 1. – 1989. december 31.) DATA projektet tanulmányozhatták (Halasi Dóra és Bodor Judit válogatásában) egy alkalmi kiállításon. A napot a résztvevők beszámolói zárták a projekttel kapcsolatos, a saját gyűjteményükben (National Library of Scotland, Edinburgh; University of Dundee Archives és National Irish Visual Library at National College of Art & Design, Dublin) történt előrelépésekről.
Folytatódik a katalogizálási munka haha segítségével, akinek részletes leírásai és javításai az anyag jobb hozzáférhetőségét és használhatóságát eredményezik (haha az Attic Archívumot létrehozó művész által 2020 óta használt betűszó-név, amely 4 korábbi identitásán alapul). Emellett az Attic Archívumhoz kötődő művészek, köztük Stefan Szcelkun, Malcolm Dickson és Florian Cramer a személyes archívumaikból adományoztak kapcsolódó anyagokat a Dundee Egyetem Archívumának, amelyeket a jövőben az Attic gyűjtemény bővítéseként katalogizálnak.




A második napon egy online workshop keretében a kutatócsoport három meghívott konzulens előadását hallgathatta meg a nyitott forráskódú digitális archívumok létrehozásának előnyeiről és hátrányairól.
Az online workshop célja, hogy elősegítse a Pete Horobin által 1975-ben létrehozott és mára három ország (Skócia, Magyarország és Írország) intézményei között szétszóródott Attic Archívum jövőbeli hozzáférését és kezelését.
Niels Lomholt dán művész a Lomholt Mail Art Archívum létrehozásának történetéről, a Mail Art hálózatról, és saját 1969 és 1985 közötti munkáiról beszélt. A Lomholt Mail Art Archívum digitális változatát a Roskilde-i Kortárs Művészeti Múzeummal és Lene Aagaard Denhart művészettörténésszel együttműködve 2014-ben hozta létre. Az archívum 30.000 művéből a számára több mint 17.000 file lett digitalizálva, ezek mail art művek, levelezések, cserekiadványok. A digitális archívum kilenc évig volt elérhető a múzeum website-ján amikor is pénzügyi és fenntarthatósági okokból úgy tűnt be kell zárni, de az utolsó pillanatban sikerült újabb öt évre támogatást nyerni a New Carlsberg Alapítványtól.
Niels az előadásában a kutatócsoport három kérdésére fókuszálva arról beszélt, hogy hogyan nyithatja meg a website a fizikai archívumhoz való hozzáférést, milyen praktikus problémákkal jár egy sok-művészes archívum digitális közzététele, és hogyan látja az archívum fenntarthatóságát a jövőben.
Az Artpoolban is megtalálható kiadványa, a “Lomholt Mail Art Archive, Fotowerke and Video Work” (eds. Lomholt, Niels Peter and Lene Aagaard Denhart, Lomholt Formular Press, 2010, 640 p.) elengedhetetlen segítség az Artpoolban évek óta zajló Mail Art Chro-No-Logy archívumi munkához.

Niels Lomholt előadása
Florian Cramer holland író, teoretikus és filmes előadásában a kutatócsoport kérésére három témáról beszélt: az Attic Archívum és a neoizmus saját megítélése szerinti történelmi fontosságáról, illetve kortárs művészeti relevanciájáról; az Attik Archívumhoz és a neoizmushoz való személyes kötődéséről a korai 90-es években létrehozott seven by nine squares website-on illetve a rotterdami D 2 R v E + A = THE ATTIC ARCHIVE IN TRANSIT kiállításon keresztül, és a történeti médiamunkák kortárs kezelhetőségéről a poszt-digitális kultúrában.
Az előadás, tekintettel az archívumok általánosságban bizonytalan helyzetére, saját tapasztalatok alapján, a nyitott forráskódú archívumok szerepére koncentrált. Ezen belül az online archívumok fenntarthatóságával járó problémákat is ismertette a költségektől kezdve a software-hibákon keresztül a jogi kérdésekig. A prezentációjában említett művészek közül több az Artpool archívumában is kutatható (pl. Ruud Janssen – TAM, Mark Bloch – PanScan).

Florian Cramer előadása
A workshop harmadik meghívott konzulense Lozana Rossenova, Berlinben élő digitális bölcsészettudományi szakember és a hannoveri Open Science Lab kutatója volt, aki saját gyakorlatát és a nyitott, együttműködésen és közösségi munkán alapuló digitális infrastruktúra kialakításának előnyeit ismertette a szabadalmon alapuló platformokkal szemben. Rossenova arról is beszélt hogy hogyan tehető át a művészeti network egy online működő kollaboratív térbe.

Lozana Rossenova előadása
A budapesti találkozón a résztvevők egy – Halasi Dóra által tervezett – kis illusztrált füzetet/jegyzetfüzetet is kaptak ajándékba, benne az Artpool raktárában készült fotókkal az Attik Archívum elhelyezéséről.

A kutatási network tagjai: Bodor Judit (University of Dundee, kutatásvezető), Roddy Hunter (The Glasgow School of Art, kutatásvezető); a partnerintézmények képviselői: Caroline Brown (University of Dundee), Donna Romano (National Irish Visual Art Library, National College of Art & Design, Dublin), Heidi Egginton (National Library of Scotland), Halasi Dóra, Klaniczay Júlia és Kotun Viktor (Artpool Művészetkutató Központ).




Bővebb tájékoztatásért a projektről, kérjük lépjen kapcsolatba Bodor Judittal a j.bodor@dundee.ac.uk címen, vagy csatlakozzon a projekt levelezőlistájához: https://tinyrl.com/54bxb4hf
Web-poszt: Bodor Judit es Halasi Dóra
Fotók: Halasi Dóra es Kiss Imre
Nyilatkozat: A ‘Curating the Digital Attic Archive: A Case Study For Open-Source Approaches to Artists’ Archives’(A digitális “Attic Archívum” – Esettanulmány a művészarchívumok nyílt forráskódú kurátori kezelésére) című projektet a Royal Society of Edinburgh Research Network Award (az Edinburgh-i Királyi Társaság kutatási hálózati díja) támogatja.
