M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Kamondy Ágnes
Dalok Közép-Nirvániából
Nirvánia eredetileg egy Spions-szám, s annak a vidéknek a neve, ahol éltünk. Ugy született, hogy - Müller Péter Sziámi szavai szerint - "a legnagyobb vagányok (Molnár Gergely és mi, a többiek) végül mégse mertük nevén nevezni Albániát, ami eredetileg Magyarország, a mi hazánk metaforája lett volna a dalban."
Kamondy Ágnes annak ellenére lépett át a rock területére, hogy - komolyzenei tanulmányok után - életre szóló élményt jelentett számára a népzene, az erdélyi gyűjtések, a Kolinda együttessel való koncertezés:
"Engem a dallam is lenyűgözött a népzenében, de még inkább az, hogy ez egy egésznek a része. És azt gondoltam, hogy nekünk is létre kell hoznunk a saját egészünket. Ezen az aszfaltozott utcán egy másik dallam nyílik. Nekem nagyon fontos a múlt és a jövő is, de azt gondolom, nem lehet úgy csinálni, mintha nem ebben a korban élnék, a jelenhez kell hozzászólni. Meg kell próbálnom létrehozni ugyanazokat a gesztusokat, amiket ott csodáltam. Azok a gesztusok ott fakadnak és ott érvényesek, abban a nagyobb egészben, a hegyvonulattal együtt. Az volt az ambícióm, hogy megtaláljam a saját gesztusaimat, megnyilvánulásaimat, nyelvemet, ami ha nem is olyan megnyugtatóan, de mégis valahogy az én koromhoz kapcsolódik. Ha töredezettebb, széthullottabb is az én közösségem, de mégiscsak létezik. Kiszálltam a Kolindából, mert nem akartam múzemot csinálni. Nagyon nagy élmény volt, de azt gondoltam, miért ismételgessem mások gesztusait. És ami akkor leülepedett, az a Szindbád című számban följött, ami nem hasonlít egyetlen dallamra sem, de az összes élmény beleépült, annyi év után."
A Szindbád, Kamondy Ágnes szerzeménye, az Orkesztra Luna repertoárjából. Az Orkesztra Luna, Kamondy Ágnes első saját zenekara 1986. január 18-án debütált a Kassák Klubban. Akkor már mögötte volt néhány alternatív színház (Stúdió K, Köztársulat, Monteverdi Birkózókör), melyekben ruhamosástól komponálásig mindent csinált, a csapatért, s az Európa Kiadó, ahol 1982-83-ban belekóstolt az igazi rock and rollba. Abban a körben ő volt az első nő, aki zenélt (billentyűs hangszereken és basszusgitáron játszott), a többiek (Bárdos Deák Ágnes a Kontroll Csoportban, Méhes Marietta a Trabantban, Kokó a Bizottságban) "csak" énekeltek.
A 80-as évek közepén - a rocktól távolodó irányok felé kísérletezgető Ági és Fiúk, Sziámi, Kampec Dolores mellett - leginkább talán az Orkesztra Luna mutatta a továbblépés lehetőségét, egy egészen tág zenei világ meghódítását. Kamondy Ágnes szerzeményeire és valamennyi tag odaadó munkájára épülő repertoárjuk a brechti songtól a távol-keleti hangzásokig ívelt, útba ejtve afrikai dobolást, jamaikai reggae-t és középkori vígballadát, többek között.
A rockszínpad megszokott maszkulinitásához képest üdítően friss élmény volt az Orkesztra Luna nőiessége. Működésének öt éve alatt kifejezetten egészséges fiú-lány arány alakult ki a zenekarban, 2:2, majd 3:3 - Kamondy Ágnes (ének, basszusgitár, zongora) mellett Molnár Ildikó (ének, szaxofon, szájorgona) és Varga Orsolya (szintetizátor), illetve Kirschner Péter (gitár), Gyenge Lajos és Magyar Péter (dob, ütőhangszerek) -, ami alapvető szerepet játszhatott abban, hogy ennyire érzékeny kamarazenét csináltak. Libbenő szoknyával ugráltak át mindenféle műfaji korláton (és a nadrágok ihletetten követték őket), merészek és muzikálisak, szelídek, szilajok és nagyon szépek voltak.
Eredetileg az Orkesztra Lunával előadott saját szerzeményei mellett a Spions, az URH, az Európa Kiadó, a Balaton, a Trabant és a Sziámi dalainak szabad variációt szerkesztette színpadi egésszé Kamondy Ágnes Dalok Közép-Nirvániából címmel. (Közülük egy, a Piros betűs ünnepekcímű Trabant-dal a zeneszerző, Lukin Gábor hozzájárulása híján sajnos hiányzik a CD-n megjelent anyagból, aki - eredetiben - hallgatni akarja, vegye elő régi Trabant-szalagjait, vagy szerezze be Vető János és Maria Lavman Mosolyszünet-kazettáját, azon is szerepel egy változat.)
"Azért is jók ezek a dalok, mert megidéznek egy történést, művé válnak, ami már független az eredeti alkotóktól, előadóktól, és túléli őket. Ugy érzem - mondta Kamondy Ágnes -, az Ismeretlen katonanemcsak Müller Péter előadásában volt jó, az egy politikai ballada - én egy ikonnak gondoltam a hangszerelésekor. Víg Miska négyszámos blokkja egy mélyen vallásos, költői, lebegő világ, ami akkor is meg tud jelenni, ha nem ő énekli. (...) Nem látványosságra |
A Dalok Közép-Nirvániából elragadtatott kritikákat kapott:
"Kamondy Ági lebilincselően (bilincselő - jó szó ez) meséli el Nirvánia történetét. (...) Tökéletes válogatás, a történet teljes, a lemez lemez, nem számok egymásutánja (...) elkészült Nirvánia méltó összegzése... emlékműve... hősi eposza... méltó méltója." - (Uj Péter, Népszabadság, 1996 január 9.)
"Kamondy az Orkesztra Lunából már megismert kamarazenei trükkökkel kiemelte a klasszikusokat a rockzenei béklyóból, és új hangszereléssel - vonósok, két dobos, gitáros, stb. - beleült a sanzonénekes szerepkörébe. És a dolog működni kezdett, a dalok újra átgondolva életre keltek, benne Kamondy karmájának darabkáival, az elismerésért való hihetetlen küszködéssel, a dalokhoz-barátokhoz fűződő szoros kapcsolatokkal, melyek olyan erősen áthatják a lemez minden mozzanatát, hogy majd szétrobban a belőle áradó feszültségtől. Mi történt az eltelt hat év alatt? Új Nem, Kampec, Kispál. Tegyük mellé az elmúlt hat év legfontosabb lemezét." - (arnold bébé, Magyar Narancs, 1996 január 25.)
"Az elmúlt év legfontosabb hazai produktuma" - Z Magazin (1996 március)
"Másképp muszáj búcsúkoncertezni, nosztalgiázni, felvételt pótolni ezután. Azt mondja Molnár Gergely, hogy a rock'n'roll csak saját pillanatában érvényes, mindenfajta dokumentáció csupán megismételhetetlenségének bizonyítéka. Erről szólnak számomra Kamondy Ágnes - barátai és önmaga dalaiból készített - variációi is. Több, mint dokumentum, s >már rég nem rock'n'roll<. Ez a tizenöt év most magára öltötte szkafanderét, és belőtte magát az időtlenségbe. Alatta Nirvánia, végre otthon vagyunk. Milyen lakályos hely. Jó lett nekünk. Egymáshoz tapad a zongora, a bőgő, a trombita, a cselló... Beint a karmester, hátradőlünk a bársonyon. Klasszikusokat hallgatunk." (m.l.t., Wanted, 1996 február)