ARTPOOL MŰVÉSZETKUTATÓ KÖZPONT
A szabadság nyelvtana / Öt lecke (Grammar of Freedom / Five Lessons)
Garage Museum of Contemporary Art
Moszkva, 2015. február 6 – április 19.
GARAGE | e-flux | CHRISTIE'S The Art People | UnDo.Net
sajtóanyag a moszkvai kiállításhoz, 2015
HOMMAGE À VERA MUHINA
Galántai György performansza Klaniczay Júliával és G. A. Cavellinivel,
Hősök tere, Budapest, 1980
Galántai György performansza a Szovjetúnió kulturális hegemóniájának jelképeként funkcionáló Vera Muhina szobor dekonstruálásával és teljes átértelmezésével erős rendszerkritikát fogalmaz meg.
A három órás akció – melynek rendkívül tudatosan és merészen kiválasztott helyszíne a szovjet érdekszférába tartozó kádárista Magyarország mind katonai, mind politikai és kultúrtörténeti szempontból is legreprezentatívabb tere –, nyíltan demonstrál a művészeti értékek nemzetközisége és egyetemessége, a művészet szabadsága mellett.
A turista látványosságként funkcionáló, de a rendfenntartó szervek által folyamatosan felügyelt közösségi tér "meghackelése" ritka példája a korabeli kulturális aktivizmusnak.
Az 1980-ban elképzelhetetlenül pimasz akciót a téren köröző rendőrök – a performerek szerencséjére – tétlenül szemlélték, a turista buszokkal sűrűn érkező – többségükben szovjet – turisták viszont átfunkcionáltan is ráismertek Muhina szobrára és a váratlan élményt kis Lenin-kitűzőkkel jutalmazták.
Az akció során létrejött "élő szoborral" Galántai 1980 és 1984 között több akciót és szituációt is
megvalósított, tovább értelmezve az eredeti alkotást.
[holonikus szerveződés / holarchia 2010-től]
a holonikus szerveződés, vagy holarchia (holarchy) erőssége,
hogy rendkívül komplex rendszerek létrejöttét biztosítja