A Fővárosi Tanács Óbuda Galériában rendezett „Tendenciák 1970–1980” című kiállítássorozatot a Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége Művészeti Író Szakosztálya kezdeményezte. A felelős rendező, az engedélyező szerv a Budapesti Képzőművészeti Igazgatóság volt. A sorozat jellemzője, hogy minden kiállításnak volt egy szerzője, koncepcióval, címmel és ennek megfelelően kiválasztott résztvevőkkel. Az 1981-es hatodik kiállítás szerzője Beke László „Kemény és lágy” posztkonceptuális tendenciák címmel jelölte meg az általa kiválasztott művészek műveinek mozgásterét.
Bizonyíthatóan megdöbbenést kelt, ha Erdély Miklós például egy államelméleti problémát (mely mellesleg idézet egy operából) anyagok kombinációival illusztrál – mondja Beke László. Ha pedig – mint itt is – kijelenti, hogy „A műtrágyán kell gondolkodni”, a néző automatikusan valami csúnyára gondol. Holott a művész azon gondolkodik, miként lehet ezt a kellemes kinézetű, szemcsés anyagot a korábbi anyagminták sorába illeszteni.
Erdély Miklós installációjának a kettős címe: „Rágalomkristályok. A műtrágyán kell gondolkodni” igazolást nyert azáltal, hogy rendezőség a művet „veszélyesnek” ítélte és lebontatta. A lebontás aktusát Erdély Miklós végezte el – olyan biztonsággal –, mintha előre tervezte volna. Levette a mű jobb oldali címfeliratát, majd átsétált a bal oldalra és elhúzta az üstöt, amitől az üvegek – mint a kártyavár – egymásra omlottak. Sértetlenül!
Kapcsolódó Erdély Miklós oldalak - Rágalomkristályok, 1981
lásd még - Veszély, 1981 | Stabilizáció, 1980 | Südstrand, 1980 | Vázlat a Borisz Godunovhoz (Szokás az állam lelke), 1980 | Elképzelések és megvalósulások aránya, 1980
Mindennemű felhasználás a jogtulajdonosok engedélyéhez kötött
© Erdély György <gyo.erdely[]gmail.com> és Erdély Dániel <erdely.daniel[]gmail.com>