2021. július 23 – augusztus 1., Kapolcs, Kossuth utca 53

A HOLARCHIKUS KÉTSÉGEK EGYSÉGE ÉS A LEHETSÉGES LEHETETLENEK

Az Artpool Művészetkutató Központ / Szépművészeti Múzeum - alternatív művészeti jelenléte

A GALÁNTAI HÁZ (K53) KIÁLLÍTÁS-ESEMÉNYE

A 80 éves holokrata művészetkutató Galántai György
munkái és dokumentumai évtizedek szerinti válogatásban.

Megvalósul a tudományos és művészeti gondolatrendszerek szintézise,
mely a társadalmi cselekvés felé mutat.

K53/kiállítótér 1991

1991. január 16.
A művészet nem műveletek gyakorlása, hanem maga a művelet.

GALÁNTAI GYÖRGY TŰZSZOBOR CÍMŰ SZOBRÁNAK KÁLVÁRIÁJA (1985-1991)

Galántai (konceptualista művészhez illően) tulajdonképpen egy folyamatművet, "hivatali performanszt" valósított meg, amelynek tárgya már nem is a konkrét köztéri alkotás - ahogy az iratokban nevezik: az oszlopszerű műtárgy - elhelyezése és fennmaradása, hanem magának a bürokráciának működése.

K53/kiállítótér 1991

1991. március - A Szépművészeti Múzeum „Hommage à Greco” kiállítására Galántai elkészíti az „Interaktív képek” c. munkáját, mely egy történelem utáni találkozó El-Grecoval Budapesten.

„A keret és a kép úgy egészítik ki egymást, mint egy találkozóra szóló meghívókártya és maga a találkozás.
„Interaktív képek” feliratú kettős képemen a keret és a kép egymás ellentéteként jelenik meg. Az első kép, a meghívó keretben, egy történelem utáni találkozóra invitál El Grecoékhoz, Budapestre.
A második képet a Szépművészeti Múzeumban található hét Greco kép részeiből állítottam össze. Ez a kép nem is kép, hanem a képrészek halmaza: „agycetlik”.
A vizuális megjelenés konceptualizálódott. A találkozó lényege nem a látvány, hanem egyfajta kommunikáció demonstrálása.” /stb

K53/kiállítótér 1991

1991. ősz: „Festival du Pied (Talp-fesztivál)”, Die, Franciaország: Galántai kiállítás festői környezetben, egy középkori toronyban. Hangszobrokat és szitanyomatokat állít ki.

K53/kiállítótér 1991

FÉNYINSTALLÁCIÓ - HELYI VILÁGÉRZÉS

Flusser szövege idézőjelbe teszi az egész szituációt (fényújság):
„A természet mint egész, olyan rendszer, amelyben az információk ... állandóan felbomlanak. Az ember szembeszegül ezzel a természeti entrópiával, amikor az információkat nemcsak befogadja, tárolja és továbbadja, hanem - és ebben az összes többi élőlénytől különbözik - szándékosan is előállít információkat. Ezt a speciálisan emberi és egyben természetellenes képességet „szellemnek” hívják, és ennek következménye a kultúra: nevezetesen valószínűtlenül formált, informált tárgyak.”

K53/kiállítótér 1991

Jegyzetek A FAL c. videóinstallációhoz (Műcsarnok, Budapest) 1991

1. Alapötlet: hordozható fal (a Berlini falról) a mindenütt jelenlévő fal hangsúlyozására. A fal korszerű békeszimbólum. (A modern háborúban nincsenek falak.) A fal az állatkert-szerű béke szimbóluma, és a hallgatás félelmetes kultúrájának fontos motívuma (a falnak füle van). Ebben a békében elfojtott vagy leigázott a tudás, csak a mindenkori uralmon lévők kultúrájának van hangja.

2. Tükör
A videókamera tükörből nézte a falat.
A tükörből nézett fal-video nézi magát a tükörben a falon.
Az elektronikus kép nézi magát a tükörben.
A fal látja magát a falon.

3. Fal-fal interakció.
Az azonosítás fogalmi és felszabadító.
Az azonosulás érzelmi és szorongásos.

4. Szobor helyett miért videóinstalláció?
Az elektronikus információáradat láthatatlan falként vesz körül és észrevétlenül tölti be életünket. Ha nem akarunk az elektronikus állatkert hallgatáskultúrájában élni, akkor elektronikával szemben elektronikával, információáradattal szemben információ-áradattal kell védekeznünk.

A falat fallal, kutyaharapást szőrével.


TÜKÖR TRANSZPARENS (tüntetésekhez)

Szimmetria projekt II. / Akcióhoz

Jegyzet: A „mellesleg” munkák, nem törekszenek az örökkévalóságra. Attól válnak „örökkévalóvá”, hogy a jelenség, amelyhez kapcsolódik (vagy amelyre utalnak) örök.

K53/portál hangfüggöny hangtáj

Vágott hangtér 1983 (7:48)
(bemutatva 1991. március 3-án a Táskarádióban)
Galántai kapolcsi kiállítása, a közönség játéka a „Lábközi hangok” c. hangszobron (Újkapolcs Galéria, Kapolcs) 1991 (48'50")
Galántai kiállítás megnyitója, Duett,
(Festival du Pied /Talp-fesztivál, Die, Franciaország) 1991 (5:40)
Galántai kiállítása, hangszobor improvizációk a “Lábközi hangok” c. hangszobron (Újkapolcs Galéria, Kapolcs) 1991 (14:52)
(Richard Martel, Alain-Martin Richard, Jean-Claude Saint-Hilaire - Inter/Le Lieu, Québec, CDN - és mások)

K53/szoborablak hangtáj

"Emulation" Five short pieces for the piano by Mehmet Okonsar. (1991) (10:31)

K53/fafészer hangtáj

Dizzy Gillespie plays Manteca - Live @ North Sea Jazz Festival 1991 (10:46)

K53/pajta hangtáj

Rock n Roll Medley 1991 (13:33)
Mississippi Blues - 1991 Trip to North Mississippi (1991) (20:09)
Eric Clapton - 24 Carat Blues Band (CD1) - Bootleg Album, 1991 (1:13:18)