Ryosuke Cohen: Mail Art – Brain Cell – fraktál (1997)
kapcsolódó írások:
Vittore Baroni: Brain Cell – Ryosuke Cohen neurális kollázsai
Ryosuke Cohen: Brain Cell (1985)
Ryosuke Cohen: Mail Art – Brain Cell – fraktál (1999)
Számunkra csak az ihlet létezik. Minden nemzedék nagyszerű művészi munkákat alkot ha ez lehetséges, és ez nagyszerű. De ez korántsem ilyen egyszerű. Minden művésznek fel kell ismernie és meg kell értenie az elmúlt korok művészetének történetét, ami visszahatva ihletet ad személyes munkáihoz. A költői érzelmek, a vizuális szépség és a konkrétabb kifejezések tanulmányozása, különösen a még nem látottaké, emberi feladat. Ez az ami meglepetéseket eredményez.
Mindmáigérkeznek a mail art munkák a világ minden tájáról; képeslapok, fénymásolatok, kollázsok, rajzok, fotók, számítógépes grafikák, kazetták stb. Küldünk levelet, faxot, e-mailt, internetes oldalakat, stb. Olykor nem is ismerjük egymást, nem tudunk a másik hátteréről, de tudunk kommunikálni egymással. Számos kifejezés, fogalom, bélyeg és pecsét okoz meglepetést.
Összeillő elemek egymásra találását, gondolatok és szimpátiák pozitív azonosulását tapasztalhatjuk meg, nem úgy mint egy egyszerű privát levelezésben. A mail art így bővíti hálózatát: A-tól B-hez, B-től C-hez, C-től D-hez, D-től A-hoz, C-től A-hoz... Valaki küld nekem egy mail art munkát, amiből kollázst készitek, majd visszaküldöm. Használjuk egymás gondolatait. A gondolatok nem mindig rendezettek, áttekinthetők, vagy szabályosak mint a vonalzóval húzott vonalak. Sokkal inkább egy agysejt energiájának végtelen komplexitására emlékeztet (egy organikus sejtnek sokkal több mozgó része van mint bármelyik embercsinálta gépnek.)
Picassóra Cézanne és az afrikai szobrászat hatott. Van Goghra Hokusai és Hiroshige, Pollockra pedig Dalì és Miró. Máris sok olyan művészünk van, akikre a mail art hatott, a mail artban, dadában vagy fluxusban született közös gondolataink már a művészettörténet részét képzik. Én nagy örömmel használom mások ötleteit a munkám során. A gondolkodásmódom és munkáim mások munkáival keverednek, és a Brain Cell papírfelületein fraktálok képződnek. Ennél sokkal több keveredik össze! Sok helyen láthatjuk a Fluxus és Ray Johnson művészeti elgondolásait. Így készítik el egymás munkáit a Brain Cells résztvevői is.A Mail Art fraktálisan működik.
Szerintem a mail artnak nincs szüksége egy állandó helyszínre. Az egész világ egy műterem. Mindenki és bárki részt vehet benne. Egy mail art bemutatóval nem sok pénzt lehet keresni. Vannak más indítékok, de nem ez. A művész nem negatív, de mint egy kaktusz tüske: éles! Szabad a szellemünk, beszélhetünk nyíltan. Éppen ezért mi meg tudjuk változtatni a művészet szervezett üzleties világát. Meg tudjuk teremteni, ahogy ezt André Malraux mondta, „A Falak Nélküli Múzeumot”.
Nincs többé berlini fal, de még mindig sok fallal körülzárt ország van a világon. Minden országnak saját kultúrája, vallása, ételei, szokásai, népviselete és egyéb sajátos jellegzetességei vannak. A falakon átléphetünk, hogy megtudjuk, megértsük és megosszuk az egymás közötti külömbözőségeket. Ez nem csak és kizárólag a művészekre vonatkozik, hanem mindenkire. Ez most nagyon fontos, talán fontosabb most mint valaha volt.
1997, szeptember, Ryosuke Cohen
(japánról fordította: Mr. Postcards és Takayo)
Fordította: Antal Márta