
Anna Banana, kanadai mail art művész, performer és bananológus a majdani Artpool alapítók egyik első személyes kapcsolata volt a dada–mail art–fluxus felszabadító világával 1978-ban, amikor – európai turnéjuk részeként – Bill Gaglione-val Budapesten futurista darabokat adtak elő. Úgy alakult, hogy másnap Anna Banana nyitotta meg Galántai György könyvobjektek kiállítását is, ami a véletlenek összjátéka révén az Artpool létrejöttéhez vezetett.
Egy nagyon régi kollégától és jó baráttól búcsúzunk, aki számos Artpool projekt résztvevője volt és akitől az Artpool archívuma és gyüjteményei számos művet és dokumentumot őriznek.
- Klaniczay Júlia: 1978 – Anna Banana és az Artpool létrejötte
- Anna Banana az Artpoolban – Együttműködések, közös projektek
Klaniczay Júlia
1978 – Anna Banana és az Artpool létrejötte
1978 tavaszán, én egy posztgraduális egyetemi ösztöndíjjal, Galántai György pedig egy kiállítási lehetőségnek köszönhetően Párizsban lehettünk pár hónapot. A Pompidou központ mellett, a rue Quincampoix-ban található – ma már nem létező – "Vitrine pour l'art actuel" [A kortárs művészet kirakata] alternatív művészeti tér szabadpolcos folyóiratai között fedeztük fel – az akkori fluxus és mail art network több más kiadványa mellett – Anna Banana folyóiratát, a VILE-t is.
Ez volt az első "találkozásunk" Anna Bananával.
De itt – Párizsban – olvastuk először, nem kis meglepetésünkre, Beke László reklámszövegét is az általa létrehozott "World-Famous World-Archive"-ról a VILE egyik számában.
A második "találkozásunk" Anna Bananával, röviddel ezután, amszterdami kirándulásunk alkalmával Ulisses Carrión számunkra elképesztően izgalmas "Other Books & So" könyvesboltjában volt, ahol további kiadványokat és bélyeglapokat is találtunk Anna Bananától.
Ekkor még nem létezett, csak érlelődött bennünk az Artpool, a nemzetközi alternatív művészeti hálózatba való bekapcsolódás vágya és gyűjtöttük az ehhez szükséges információkat, kerestük a kapcsolatokat.





A sors különös játéka, hogy ugyanez év őszén, 1978 október 23-án, Budapesten személyesen is megismerkedtünk Anna Bananával. Ezt Beke Lászlónak köszönhetjük, aki a Fiatal Művészek Klubjába megszervezte Anna Banana és Bill Gaglione európai Futurist Sound turnéjának budapesti fellépését, a művészekkel való két napon keresztüli foglalkozást – mivel azt magára nézve politikailag rizikósnak tartotta – nagyrészt ránk bízta.
Erről Anna Banana a Futurist Sound turnéról készült naplójában így ír:
"[Beke László] azt is mondta, hogy a filmeket be kell mutatnunk a 'Kulturális Felügyelő Bizottságnak', mielőtt bemutathatnánk őket a Fiatal Művészek Klubjában. Paranoiánk egyre nőtt a saját cenzúráról és ellenőrzéseiről szóló meséivel; [...] Elvitt minket pár barátjához, akiket megkért, hogy kísérjenek el minket erre a látogatásra, mivel László személye már túlságosan „besározódott” a hatóságok szemében, és nem lenne jó nekünk, ha összefüggésbe hoznának vele. Galántai Juli és György otthonában teáztunk és finomságokat fogyasztottunk, mielőtt Juli elkísért minket a felülvizsgálati bizottsághoz. A László által elmondott történetekből fakadó fantáziáinkhoz képest a 'Felügyelő Bizottság' egy vicc volt. Egy farmeres fiatal nő, aki kétségtelenül komolyan vette a munkáját... de ez egyáltalán nem az a jelenet volt, amit elképzeltünk."
(Anna Banana és Bill Gaglione budapesti tartózkodásáról a teljes beszámoló itt olvasható – megjelent az About VILE kiadványban 1983-ban. Újraközölve in: Anna Banana: Excerpts From a Mail Artist’s Diary)






Másnap, október 24-én nyílt Galántai György átfunkcionált tárgyainak, vagyis művészkönyv-objektjeinek és azok lenyomatainak kiállítása a Fészek Művészklubban, amire természetesen Anna Bananát és Bill Gaglionét is elhívtuk.
A kiállítást Bán András nyitotta meg, de a megnyitó előtt, a Fészek kávézójában váratlanul közölte, hogy nem szeretné ő maga felolvasni a teljes szöveget. Ekkor jött Gyurinak az a hirtelen ötlete, hogy kérjük meg Anna Bananát a megnyitóban való részvételre, a magyar szöveg egy részének a felolvasására, ami így szintén egy lenyomat, egy átfunkcionálás, továbbá egy hang-performansz is lesz.


Nagy örömünkre Anna elvállalta és a Fészek kávézójában azonnal egy rövid olvasópróbát is tartottunk, mielőtt a kiállításon felolvasta volna.
A legérdekesebb az volt, hogy a közönség számára Banana felolvasásában a szöveg egy ómagyar írásnak tűnt. Magnóra vettük, és később az Artpool Rádió első adásában közzé is tettük (itt olvasható és hallgatható)
A kiállítást és a megnyitót dokumentáló poszter/leporello katalógus E78 ANTECEDENTS / ELŐZMÉNY 1978 címmel készült (feltételezve, hogy a történetünk előtti időben vagyunk és, hogy a fontos művek, események – amiket még mi sem sejthetünk – ezután várhatók). Ezt a kiadványt – az akkori "világcímlistánkra" elküldve – egy információcsere kezdetének gondoltuk, ezért a személyes üdvözlet mellé egy gumibélyegzővel a "Please send me information about your activity" feliratot pecsételtük.







Nagy meglepetésünkre a leporelló üzenetét nagyon sokan megértették és cserébe saját – értékes, információs – anyagot küldtek. Nem csak a fluxus és mail art kör művészei, de a progresszív művészeti gondolatok olyan képviselői is válaszoltak mint Christo vagy Arnulf Rainer. Ez a hihetetlen nemzetközi kulturális szolidaritás, amit egy, a vasfüggöny mögül érkező művészeti életjel, konkrétan Galántai György kiállítási dokumentációja, benne Anna Banana megnyitójával kiváltott, vagyis a válaszul hozzánk érkező, Magyarországon addig elérhetetlen művészeti információ volt az, ami megérlelte bennünk egy archívum és információs bázis létrehozásának az elhatározását.
Egy privát körülmények között létrehozott és működtetett archívum tűnt egyben a Galántai György balatonboglári kápolnaműtermével elkezdett művészeti aktivitás 1973-as hatósági felszámolása után az egyetlen adekvát, és az adott társadalmi-politikai helyzetben még lehetséges kulturális működés folytatásának.
Az új projekt beindításához a legfontosabb egy megfelelő intézménynév kitalálása volt. Ez, a nemzetközileg is érthető “Artpool” lett. A minta a biológiai tanulmányaimból vett genetikai “pool” volt (amit felerősített a lakásunk ablakából látható Komjádi uszoda / swimming “pool” is), természetesen az elmaradhatatlan “Art” előszóval – Galántai György művészetkutatási tevékenységének és a gyűjteni tervezett információnak megfelelően. Ezután már készülhettek is a reklám-képeslapok.


Ki gondolta volna, hogy a véletlenek sorozata, ami folytán Anna Bananával megismerkedtünk az Artpool megapításához vezet és egyben az Anna Bananával közel fél évszázadon át tartó művészeti együttműködésünknek is a kezdete lesz.
Anna Bananára emlékezve a következő oldalon ennek az együttműködésnek a fontosabb epizódjait elevenítjük fel.
➤ ANNA BANANA AZ ARTPOOLBAN – EGYÜTTMŰKÖDÉSEK, KÖZÖS PROJEKTEK