Hogy alakult ki a síkköltészetből a dimenzionizmus elmélete Párizsban?
Kik és milyen sorrendben írták alá a Dimenzionista Manifesztumot?
A Dimenzionista Manifesztum első kiadása: Párizs, 1936.
A Dimenzionista Manifesztum második kiadása: Párizs–New York, 1937.
A Dimenzionista Manifesztum harmadik kiadása: Párizs, 1965.
Az első Dimenzionista Album, 1966.
Elhunyt a dimenzionizmus prófétája
Századunk
huszas-harmincas évei a nagy művészeti forrongások
jegyében teltek el: 1920-ban Gabo
és Pevsner közzéteszi a Realizmus kiáltványát,
Rodcsenko
megjelenteti a Produktivizmus kiáltványát, 1924-ben
megalakul a Négy kékek csoportja, 1925-ben pedig Breton
nyilvánosságra hozza az Első szürrealista kiáltványt.
Ezt követi a Második szürrealista kiáltvány
1928-ban, majd megalakul a párizsi Abstraction-Création
csoport; 1936-ban pedig megjelenik a DIMENZIONISTA
MANIFESZTUM. Bár később megér még
két kiadást, az általa érvényesített
művészeti elvnek ezen a címen mindmáig nemigen
van nyoma a nemzetközi szakirodalomban.
Nem volt klasszikus mozgalom, a művészet világába nagy csinnadrattával bevonuló ezoterikus irányzat, mondhatnánk joggal, ám nem kizárólagosan. Más tényezők is közrejátszottak. A dimenzionista elvek lefektetését kezdeményező, majd megfogalmazó Tamkó Sirató Károly alkotói pályája korán félbeszakadt, hirtelen kettétört. Így történt, hogy a dimenzionizmus már a kezdetek-kezdetén, tudatosításának első szakaszában elvesztette vezető egyéniségét, szellemi koordinátorát. És bár a dimenzionista elveket az avantgarde műhelyéből kikerült fontosabb alkotások szinte öntörvényszerűen igazolták, a dimenzionizmus Tamkó Siratóban nemcsak elméleti támaszát vesztette el. Megfordítva: Tamkó Sirató volt a nagyobb vesztes. Súlyos betegséggel küszködve, elszigeteltségében töredékes maradt életpályája, befejezetlen dimenzionista műve. Talán ezért van, hogy a jogos érdemeit elhallgató művészettörténészek és esztéták mindmáig inkább műfordítói és gyermekköltészeti munkásságát tartják számon; e műfajok ápolójaként rögződött neve a magyar művészeti köztudatban is.
Irodalmi indulását
expresszionista és szürrealista kísérletekkel
hozhatjuk kapcsolatba. 1924-ben megírja első vizuális
versét, majd Kassák
képverseinek hatására egyre több kísérleti
költeményt szerkeszt. Korán, tizenhét éves
korában arra a felismerésre jut, hogy az írott
költemény több, mint gondolatokat közlő
nyelvi tömb; az egydimenziós vonalírás többé
nem elégíti ki a korszerű követelményeket,
a jövő irodalmának elvárásait. Rövid
időn belül több, a vonalírást feltörő
eredeti kíséleti vestípust dolgoz ki: számkinetikus
versszerkezeteket, villanyverseket és síkverseket. Ezeknek
az új költészeti modelleknek az elméleti alapját
a GLOGOIZMUS kiáltványában fekteti le. Kifejti,
hogy "glogoizmus elveti a KÖNYVLÁTÁST*,
és a KÉPLÁTÁST emeli helyébe. Nem
alaktalan sorok nyomasztóan egyirányú szövedékének
tekinti a papirost, hanem területnek, ahol a mondatok és
szavak elhelyezése ÉPÍTÔ jelentőséget
nyer. (...) A glogoizmus tehát elsődlegesen hangsúlyozza
a vers síkszerűségét. Nem írja a verseket,
hanem: építi"**.
A magyar irodalomban
talajtalanok voltak a vonalból kilépő villany- és
síkversek, s így kérdésessé vált
további fejlődésük. 1930-ban Tamkó Sirató
Párizsba, a művészet akkori központjába
költözött. A nemzetközi avantgarde törekvéseinek
tükrében az általa kidolgozott új versformák
végre megkapták igazi értéküket. A
haladó művészeti tendenciák nemcsak hogy
igazolták glogoista költészeti elméletét,
hanem újabb lökést adtak a kutatásoknak. Míg
a Tamkó Sirató féle új versformáknak
nem volt történelmi megalapozottságuk a magyar művészetben
- a húszas évek végén még Kassák
képversei is túlságosan frissek voltak -, addig
"Apollinaire
és Picabia
hasonló tendenciájú művei mint egy alap,
tudat alatt eléjük asszociálódtak, s valahogy
az európai kultúra életszerves folytatódásának
hatását keltették...". Párizsban Tamkó
Sirató örömmel állapította meg, hogy
saját költészeti törekvéseivel összhangban
a művészet statikus formái egyre inkább felbomlanak,
hogy a szobrászok vezető vonala is a három dimenziós
kiterjedés plusz egy dimenzióval való kibővítésén,
pontosabban, a MOZGÁS beépítésén
fáradozik.
A francia fővárosban
összesereglett, a festészetet, szobrászatot és
költészetet eggyel több dimenziós formába
fejlesztő avantgarde alkotók támogatták a
DIMENZIONISTA KIÁLTVÁNY megfogalmazását,
melyet Tamkó Sirató, legközvetlenebb munkatársaival,
Kotcharral, Delaunay-al és Domelával kezdeményezett.
Azonban nem egy új, éppen csak kicsírázott
művészeti mozgalom beindításáról
volt szó, hanem egy olyan, már évek óta
létező és terjedő MÛVÉSZETI ELV
megfogalmazásáról és tudatosításáról,
amelynek értelmében számos alkotó egymástól
függetlenül már korábban is alkotott. Az 1936-ban
megjelent dimenzionista kiáltványt ilyképp a kor
legjelesebb művészei támogatták és
írták alá: Arp, Calder,
Delaunay, Duchamp,
Kandinszkij,
Picabia,
Miró,
Moholy-Nagy,
stb. Közvetlenül a kiáltvány első kiadása
után Tamkó Sirató súlyos egészségi
állapota miatt visszatért Budapestre, s így a dimenzionizmus
elvesztette vezető emberét. A dimenzionista manifesztum
így is két újabb nemzetközi kiadást
ért meg, bizonyítva időszerűségét
és fejlődési törvényeinek beigazolódását.
Tamkó Sirató
dimenzionista munkássága töredékes, befejezetlen
maradt; élete magányosságban, belső vívódások
közepette, betegeskedésekben telt el. Erről vall néhány
élete végén írt, irodalomtörténetileg
talán nem annyira fontos, életrajzi szempontból
azonban annál jelentősebb költeménye.
Tamkó Sirató
Károly 1905-ben született Újvidéken. Meghalt
1980-ban Budapesten.
Szombathy Bálint
(Közölve: Képes Ifjúság (Újvidék), no. 1542, 1980.01.09., 18. o.)
lásd még - Tamkó Sirató Károly: Rádiogramm | Poéták keresztje | Kassák Lajos |
A beszéd vad-unalma | Vándor Móka
A Dimenzionista Manifesztum létrejöttének története
A síkköltészet kialakulása Magyarországon
Hogy alakult ki a síkköltészetből a dimenzionizmus elmélete Párizsban?
Kik és milyen sorrendben írták alá a Dimenzionista Manifesztumot?
A Dimenzionista Manifesztum első kiadása: Párizs, 1936.
A Dimenzionista Manifesztum második kiadása: Párizs–New York, 1937.
A Dimenzionista Manifesztum harmadik kiadása: Párizs, 1965.
Az első Dimenzionista Album, 1966.