Tristan Tzara: Zürichi krónika (1915–1919)*
1915. 
          november
          Arp és Mme Van Rees kiállítása a Tanner 
          Galériában – az új emberek nagy felzúdulást 
          látnak papíron – és csak kristályegyszerűségfém 
          világot látnak – nem művészet nem festészet 
          (Kritikusok kara: „Most mit tegyünk?” Exkluzív 
          székrekedés) egy áttetszővonalpontosság 
          világot amely valami megjósolt brilliánsbölcsesség 
          szerint szaltózik.
 1916. 
          február
          A legeldugottabb utcában, épület-bordák árnyékában, 
          ahol diszkrét detektívek bolyongnak a piros utcalámpák 
          között – MEGSZÜLETETT – megszületett 
          a Cabaret Voltaire – Slodky plakátja, fametszet, nő 
          és Tsai, szívizmok, CABARET VOLTAIRE és fájdalom. 
          Piros lámpák, zongoranyitány, Ball a Tipperaryt 
          olvassa zongorán, „sous les ponts de Paris”, Tzara 
          hamar lefordít/felolvas néhány verset, Mme Hennings 
          – csend, zene – deklaráció és kész. 
          A falakon van Rees és Arp, Picasso és Eggeling, Segal 
          és Janco, Slodky, Nedelman, színes papírok, az 
          ÚJ MŰVÉSZET fölénye, absztrakt művészet, 
          futurista térkép-versek: Marinetti, Canguillo, Buzzi; 
          Cabaret Voltaire minden este zene, ének, felolvasás – 
          a nép – az új művészet a legnagyszerűbb 
          a népnek – van Hoddis, Benn, Tress – balalajka – 
          orosz est, francia est – egyszeri kiadásban megjelenő 
          szereplők, felolvasnak vagy öngyilkolnak, sürögnek-kavarognak, 
          a nép ujjong, zokog, az isteN és a borDély kozmopolita 
          vegyüléke, a kristály és a világ legkövérebb 
          asszonya: „Sous les ponts de Paris”.
 1916. 
          február 26. 
          Huelsenbeck megérkezett! 
          Bamm! bamm! bammbabamm!
          ellenzék nélkül kezdetillattal.
          Nagy gálaest – szimultán vers három nyelven, 
          tiltakozó zaj néger zene Gatyama-adzag (Ho osenlatz Ho 
          osenlatz) zongora Typperary Laterna magica demonstráció 
          legújabb proklamáció!! felfedezés párbeszéd 
          !!DADA!! legfrissebb újdonság!!! kispolgári ájulás, 
          bruitista zene, legújabb őrület, dal Tzara tánc 
          tiltakozások – a nagydob – piros lámpa, rendőrök 
          – Cabaret Voltaire dalok kubista képek képeslapok 
          dal – szimultán vers törv. védve Tzara Ho osenlatz 
          és van Hoddis Hü ülsenbeck Ho osenlatz örvény 
          Arp – kettőslépés szeszt követel füstöt 
          fúj a harangok felé (azt suttogja, gőg) csend Mme 
          Hennings, Janco deklarációja, Transzatlantikus művészet 
          = a nép ujjong a kubista csengettyűtáncra dobott 
          csillagon.
 1916. 
          június 
          Megjelenik a Cabaret Voltaire
          ára 2 frank. Nyomtatta J. Heuberger.
          Benne: Appollinaire, Picasso, Modigliani, Arp, Tzara, van Hoddis, Huelsenbeck, 
          Kandinszkij, Marinetti, Cangiullo, van Rees, Slodky, Ball, Hennings, 
          Janco, Cendrars stb. DaDada dada dadadadadadada dialógus az új 
          élet – benne egy szimultaneista vers; a ragadozó 
          kritikusok platonikusan bepakoltak minket a túlérett géniuszok 
          huzatos lakába. Vakbélgyulladás ellen használj 
          béltörlőt. „Azt tapasztaltam, hogy a rohamok 
          egyre ritkábbakká és enyhébbekké 
          válnak, és ha fiatal akarsz maradni, kerüld el a 
          reumát.” 
          A meleg öböl rejtélye.
          A kabaré hat hónapig állt fenn, és a szépség 
          istenének háromágú groteszk-szigonyát 
          minden este belevágtuk minden nézőbe, és 
          a szél sem volt enyhe – oly sok tudatot zilált össze 
          – tolakodás és naplavina – életerő 
          és a csendes sarok a bölcsesség vagy a téboly 
          közelében – ki tudja, hol a határ? – 
          a fiatal lányok lassan elpártoltak, és a keserűség 
          befészkelte magát a családapák hasába. 
          Megszületett egy szó senki sem tudja hogyan DADADADA baráti 
          esküt tettünk az új átváltozás 
          jegyében, mely nem jelent semmit és a legjelentősebb 
          tiltakozás volt, a legerősebben felfegyverzett állítás: 
          üdvözlés szabadság blaszfémia tömeg 
          csata sebesség ima nyugalom gerilla magány tagadás 
          és a kétségbeesettek csokoládéja. 
          
 1916. 
          július 14.
          Először a világon. 
          Salle zur Waag: 1. Dada Est 
          (Zene, tánc, elmélet, manifesztumok, versek, festmények, 
          ruhák, maszkok)
          Sűrű tömeg jelenlétében Tzara demonstrál, 
          követeljük, követeljük a jogot, hogy különféle 
          színekben vizelhessünk, Huelsenbeck demonstrál, Ball 
          demonstrál, Arp „Erklärung” (Nyilatkozat), Janco 
          „meine Bilder” (képeim), Heusser „eigene Kompositionen” 
          (eredeti kompozíciók), kutyaugatás, Panama szétszedése 
          zongorán, zongorán és rakparton – üvöltött 
          vers – üvöltözés és verekedés 
          a teremben, az első sornak tetszik a második sor azt mondja 
          nem ért hozzá a többi üvölt, ki a legerősebb, 
          behozzák a nagydobot, Huelsenbeck megint 200, Ho osenlatz kíséri 
          a nagyon nagydob és kis csengettyűk a bal lábán 
          – az emberek tiltakoznak üvöltenek ablakot törnek 
          ölik egymást rombolnak harcolnak itt lép közbe 
          a rendőrség.
          A boksz folytatódik: kubista tánc Janco jelmezeiben, mindenkinek 
          a saját feje a nagydobja, zaj, néger zene, / trabatgea 
          bonooooooo oo ooooo / 5 irodalmi kísérlet: Tzara frakkban 
          áll a függöny előtt, kőjózanon az 
          állatoknak magyarázza az új esztétikát: 
          gimnasztikus vers, magánhangzókoncert, bruitista vers, 
          statikus vers a gondolatok kémiai elrendezése, „Biribum 
          biribum” saust der Ochs im Kreis herum (kergebirka itt rohan) 
          (Huelsenbeck), magánhangzóvers aaó ieó aii, 
          új interpretáció az artériák szubjektív 
          ostobasága a szív tánca a lángoló 
          épületeken és akrobatika a nézőtéren. 
          Újabb kitörés, nagydob, zongora és impotens 
          ágyú, széttépett kartonpapír jelmezek 
          a közönség gyermekágyi lázba visítja 
          magát közbelépés. Az újságok 
          elégedetlenek szimultán vers 4 hangra + szimultán 
          mű 300 reménytelen idiótára.
 1916. 
          július 
          most először: Dada sorozat 
          Bejegyzett Dada koktél 
          Most jelent meg: Tristan Tzara: Antipirin úr első mennyei 
          utazása. M. Janco színes fametszeteivel. Ára 2 
          frank. Előre fizetés esetén kérésre 
          az impotenciát is gyógyítja.
 1916. 
          szeptember 
          Phantastische Gebete 
          (Fantasztikus imák) Richard Huelsenbeck versei 7 Arp fametszettel, 
          Dada sorozat, Zürich. 
          „indigó indigó / villamos hálózsák 
          / tetü és bolha / indigó indigai / unbaliska / bumm 
          Dadai” „brrs pffi commencer Abrr rpppi commence kezdet kezdet”
 1916. 
          október 
          Schalaben Schalomai Schalamezomai 
          írta Richard Huelsenbeck, Arp rajzaival, Dada sorozat. A babakelengyében 
          nélkülözhetetlen! Illusztrált.
 1917. 
          január-február 
          I. Dada kiállítás 
          Corray Galéria, Banhofstrasse, Zürich.
          Van Rees, Arp, Janco, Tscharner, Mme van Rees, Lüthy, Richter, 
          Helbig, Néger művészet, csodás siker: az 
          új művészet. Tzara 3 előadást tart: 
          1. kubizmus, 2. a régi és új művészet, 
          3. a jelenkor művészete. Richter nagy plakátja, 
          Janco plakátja. Több idős angol asszonyság 
          gondosan jegyzetel.
 1917. 
          március 17.
          Dada galéria 
          Vezetik: Tzara, Ball. Március 17: megnyitó. 
          I. kiállítás: Campendonk, Kandinszkij, Klee, Mense 
          stb.
 1917. 
          március 23.
          Ünnepélyes megnyitó, Dada galéria
          Zürich, Banhofstrasse 19.
          Piros lámpák matracok társasági esemény 
          Zongora: Heusser, Perottet, Felolvasás: Hennings, A. Ehrenstein, 
          Tzara, Ball, Táncok: Mlle Täuber /jelmez: Arp/, C. Walter 
          stb. stb. 400 ember nagy ünneplő körmozgása.
 Március 
          21. március 28. április 4. és minden szerdán
          Tárlatvezetés a Galériában
          L. H. Neitzel, Arp, Tristan Tzara. Előadások: március 
          24, Tzara: Expresszionizmus és absztrakt művészet; 
          március 31, Dr. W. Jollos: Paul Klee; április 7, Ball: 
          Kandinszij; március 28, Tzara: az új művészetről.
 Április 
          14.
          II. est a Dada Galériában: Sturm-Soirée
          Jarry, Marinetti, Apollinaire, van Hoddis, Cendrars, Kandinszkij.
          Heuser, Ball, Glauser, Tzara, Sulzberger, A. Ehrenstein, Hennings stb.
          Néger zene és tánc, Jeanne Rigaud és Maya 
          Chrusecz kisasszonyok támogatásával, Janco maszkjaiban.
          Bemutató: Szfinx és szalmabáb, O. Kokoschka. Firduszi 
          Gumiember Anima Halál.
          Ez az előadás meghatározta színházunk 
          szerepét: a rendezést átruházza a robbanó 
          szél finom ötleteire, forgatókönyv a közönségben, 
          látható utasítások, groteszk kellékek, 
          a dada színház. Mindenekfelett maszkok és revolver-effektusok, 
          a rendező kivégzése. Bravó! & Bum bum!
 Április 
          9-30.
          II. Tárlat a Dada Galériában 
          Bloch, Baumann, Max Ernst, Feininger, Kandinszkij, Paul Klee, Kokoschka 
          stb. stb.
 Április 
          28.
          Az új művészet estje 
          Tzara: hideg Fény, szimultán vers 7 személyre. 
          Glauser: versek, néger zene és táncok, Janco: festmények, 
          Mme Perottet: Laban, Schönberg zenéje stb. Ball, Hennings 
          stb. F. Hardekopf olvas fel műveiből.
          A közönség kényelembe helyezi magát és 
          megritkulnak a választási eszeveszettség kitörései, 
          minden tag visszavonja saját indítékait és 
          a formálódó új szellembe helyezi reményét, 
          melynek neve: „Dada”.
 Május 
          2-29.
          III. Tárlat a Dada Galériában 
          Arp, Baumann, G. de Chirico, Helbig, Janco, P. Klee, O. Lüthy, 
          A Macke, I Modigliani, E. Prampolini, van Rees, Mme van Rees, von Rebay, 
          H. Richter, A. Segal, Slodky, J. von Tscharner stb. Gyermekrajzok – 
          néger szobrok, Textilmunkák Reliefek
 1917. 
          május 12.
          Régi és új Dada művészeti est
          A. Spa: Jacopone da Toditól Francesco Merianóig és 
          Maria d'Arezzóig; Heusser zenéje, előadja a szerző; 
          Arp: versek, Böhme a hidegről és a meszesedésről.
          Néger versek. Fordította és felolvassa Tristan 
          Tzara / Aranda, Ew, Bassoutos, Kinga, Loritja, Baronga / Hennings, Janco, 
          Ball stb. Aegidius Albertinus, Narrenhatz: Békák dala.
          A közönség olyan étvágyat mutatott az 
          ösztönös rekreáció és a nekivadult 
          bambula e keverékére, hogy elkerülhetetlenné 
          vált.
          Megismételt Régi és új Dada művészeti 
          est május 19-én
 Május 
          25. 
          H. Heusser adja elő saját szerzeményeit. Zongora. 
          Ének. Harmónium. Felolvasás: Mlle K. Wulff.
Június 1. a Dada Galéria meghatározatlan idejű szabadságra megy.
 1917. 
          július 
          A Dada mozgalom útjára indult 
          Rejtélyes teremtmény! Varázslatos revolver!
          Megjelent a DADA No.1. 1917. július
          irodalmi és művészeti revü.
          Arp, Lüthy, Moscardelli, Savinio, Janco, Tzara, Meriano. A bölcsesség 
          hosszú üldöztetés után (oldalak neuraszténiája, 
          a Finomak néven emlegetett festők hőmérőzései) 
          megpihen a terápikus művészetben.
 1917. 
          december 
          DADA No. 2, 
          ára 2 frank. Közreműködnek: van Rees, Arp, Delaunay, 
          Kandinszkij, Maria d'Arezzo, Chirico, P. A. Birot, G. Cantarelli stb. 
          stb.
 1918. 
          július
          most jelent meg: Tristan Tzara: 25 vers Arp 10 fametszetével. 
          Dada-sorozat.
 1918. 
          július 23.
          Salle zur Meise: Tristan Tzara Est 
          Manifesztum, antitézis tézis antifilozófia, Dadadada 
          dada dada dadaista spontaneitás dadaista undor NEVETÉS 
          vers megnyugvás bánat hasmenés is érzelem 
          háború üzlet költői elem pokoli propeller 
          gazdasági szellem smafuizmus nemzeti himnusz plakátok 
          a nyilvánosházaknak színpadra lökött 
          targoncások, vad kirohanások az akadémikus intelligencia 
          megritkulása ellen stb.
 1918. 
          szeptember 
          Wolfsberg Galéria.
          Kiállítás: Arp, Richter, McCough, Baumann, Janco 
          stb.
 1918. 
          december 
          DADA No. 3.
          Ára 1 frank 50, luxuskiadás 20 frank.
          Felszabadított rend a folyamatos forgó mozgás a 
          felszabadult keresésért „azt sem akarom tudni, hogy 
          élt-e előttem más ember” Éljen soká 
          Descartes éljen Picabia az antifestő, aki most érkezett 
          New Yorkból a sakkérzelmek nagy gépezete éljen 
          soká dada Csuang-Ce az első dadaista le a dallammal le 
          a jövővel (Reverdy, Raimondi, Hardekopf, Huelsenbeck, Picabia, 
          Prampolini, Birot, Soupault, Arp, Segal, Sbarbaro, Janco, Richter, Dermée, 
          Huidobro, Savino, Tzara közreműködtek). Romboljunk legyünk 
          jók teremtsünk új nehézségi erőt 
          nem=igen Dada az semmi élet Ki? rovarkatalógus (Arp fametszetei) 
          minden oldal feltámadás minden szem halálugrás 
          le a kubizmussal és a futurizmussal minden mondat autóduda 
          keverjük keverjük barátaim és kollégáim 
          a burzsoá salátát az örökkévaló 
          mosogatóba az örökkévaló mosogató 
          ízetlenség és én gyűlölöm 
          a jóízlést.
          E ponton vág közbe (kalapokat le!) a Novissima danzatrice. 
          Dr W. Serner attrakciója! aki saját szemével látta 
          és a jóság hercegeinek agyburkain szétnyomta 
          a poloskákat.
          De a gépezet forog
          forgasd forgasd a történelem bédekker-noktürnjeit
          fésüld meg az órák fogsorát
          gyerünk uraim
          a zaj megtöri a gyógyszerészeti rébuszokat
 1918. 
          december 31.
          Arp: hátrahajló lábak oszlopai a kartonpapír 
          fenomén tánckrátergramofon fények sora a 
          sötétben koktélmeglepetések szerelmeseknek 
          és haladás foxtrott-ház Flake, Wigmann, Chrusecz, 
          Täuber, téboly a centiméterekben problematikus és 
          vizuális elkeseredés / a dadaista spontaneitás 
          / első szabad megnyilvánulása / színesben 
          / és mindenki a maga csatalova
 1919. 
          január
          Kiállítás: Picabia, Arp, Giacometti, Baumann, Ricklin 
          stb. a Kunsthausban.
 1919. 
          január 16. 
          Kunsthaus 
          Tzara előadása „Az absztrakt művészetről” 
          vetített képekkel, melyeken professzorok láthatók, 
          amint gyilkos-taps-olajban főtt kockákkal teli fiókjaikban 
          rendezgetik a kifejezhetetlent a Jóakarat nevében magyarázza 
          Bumbum, a tájképkalap hiánya miatt a képhalak 
          megszöknek keretükből. Lassú baktériumok 
          befecskendezése a rángó erekbe.
 1919. 
          február
          Megjelent a Dada Mozgalom kiadásában / 391
          Ára 2 frank / Utazó magazin / New York – Barcelona 
          / Gabrielle Dada Menifesztum Buffet Alice Bailly, Arp az örökkévaló 
          velencei fagyökeret állít ki, Picabia, PICABIA. The 
          Blind Man, Ribemont-Dessaignes, Tzara, Duchamp stb.
 1919. 
          április 9.
          Salle Kaufleuten 9. Dada Est 
          NON PLUS ULTRA. Rendezte: W. Serner, Akrobataszelidítő: 
          Tzara, jelek a türelmetlenség feszülete a gyanú 
          köde az izgatottság szikrái már két 
          héttel az előadás és a meghirdetés 
          előtt megmutatták kutyafogukat heveny járvány 
          terjedt szét a vidéken.
          1500 ember töltötte meg a termet, amely már bugyogott 
          a bambulák buborékjaitól.
          Íme Eggeling, amint összefüggésbe hozza a hengert 
          és a tengert, s elmondja a jövő festészetének 
          helyes irányvonalát; Suzanne Perottet Eric Satie-t játszik 
          (+ felolvas) zenei irónia a smafuizmus nemzenéje hülyegyerek 
          a Dada Mozgalom csodalétráján. De itt jön 
          Miss Wulff / emberfeletti maszk _ % § ? / hogy hangsúlyozza 
          Huelsenbeck és a Nevetés (kezdődik) jelenlétét 
          a vattacukor mély benyomást tesz egy szála áthalad 
          az 1500 néző agyvelején. Amikor a sötét 
          színpad kivilágosodik és 20 ember mondani kezdi 
          Tr. Tzara A hím láza? című szimultaneista 
          költeményét, a botrány fenyegető méreteket 
          ölt spontán szigetek formálódnak a teremben, 
          szövetkeznek, sokasodnak, aláfestik a hatalmas ordításgesztusokat 
          és a szimultán hangszerelést. A vér jegye. 
          A múlt, a neveltetés lázadása. „Lázálom 
          látomás 4 káros rákos krákog rátok 
          a barakkból” Sous les ponts de Paris. Az ammóniavihar 
          közepén Alice Bailly és Auguste Giacometti egy nyakravalót 
          hoz be a szerzőnek.
          Richter elegáns és gúnyos. Gegen ohne für 
          Dada, Dada szempontból a Dada telegráfia és mentalitás 
          stb. stb. dada. dada dada. Arp az irdatlan ovál alatt üvölt 
          felhőpumpát, gumit éget, okos és mocsaras 
          névmások kályhapiramisát a bőrzsebekben. 
          Serner veszi át a terepet, hogy elővezesse Dada manifesztumát, 
          és most, arra, hogy „az alkirálynő fotel, 
          a kutya függőágy”, a tömeg elveszti láncait 
          hurrikán őrjöngés sziréna fütty 
          bombázás dal a csata keményen kitör a közönség 
          fele megtapsolja a tiltakozók túlordítják 
          a teremben akinek van idege cseppfolyós az izom ugrik Serner 
          gúnyos gesztusokat tesz galléron ragadja a botrányt 
          / torokszorító vadság / Szünet.
          Eresztékeikből kitépett székek repülnek 
          reccsenve a várható hatás kegyetlen és ösztönös.
          Noir Cacadou Tánc (5 személy) Miss Wulff vezetésével, 
          a csövek tánca a fejetlen pytecantropusok helyreállítása 
          elfojtja a közharagot. Az intenzitás egyensúlya a 
          színpad irányában növekszik. Serner versei 
          helyett egy csokor virágot helyez egy szabászati próbababa 
          lábához. A deliráló terem Tzarának 
          nem engedi felolvasni a Dada Proklamációt, a hang rongyokban 
          lóg a falikarokon, növekvő nekivadult téboly 
          rázza össze a nevetést és a rettenthetetlenséget. 
          Az előző számot ismételjük. Új 
          tánc 6 hatalmas káprázatos maszkban. Vége. 
          A Dadának sikerült bekapcsolni a közönségben 
          az abszolút tudattalanság áramkörét, 
          hiszen elfeledték a neveltetés és az előítéletek 
          szabta határokat, és megtapasztalták az ÚJ 
          izgalmát.
          A Dada végső győzelmet aratott.
 1919. 
          május 
          Legújabb szenzáció: Dada Antológia 
          (Dada 4–5). Ára 4 frank, luxuskiadás 20 frank. 
          Picabia vekkeróra-petárdái, szárazelemek 
          Picabia Tzara csörgőnaptár 3 könnyű darab 
          Cocteau jegyzet a bábaköltészetről Globe Giacometti 
          Reverdy 199 Globe Tohu-bohu Radiguet háromszög katasztrófa 
          p. a. Birot, Hausmann legújabb varázs-TNT Arp Aa 24 arp 
          részletekben aszphodélosz előbőr bagoly taxisofőr 
          G. Ribemont-Dessaignes véletlen szavak pap szerepben Gabrielle 
          Buffet MAM Vivier a dada hozzájárulások átvevője 
          André Breton a zsarnok Chirico teljes hosszában kipörgeti 
          a dada szobrot Louis Aragon feltalálja az utcákat Ph. 
          Soupault Eggeling Richter a csinos madárdob Huelsenbeck és 
          Serner-Serner-szer szereli a táviratot miszerint A művészet 
          halott stb.
          Avassatok fel mindenféle színt a transzkromatikus egyensúlytalanság 
          gyönyöréért, mely a legújabb kozmopolita 
          rezgések alatt széttartó széttartások 
          belső bátorságának vizeletét antiművészetté 
          köti az álcázott érzelmek hordozható 
          cirkusz-velodromjában.
 1919. 
          június
          Álpárbaj Arp + Tzara, Rehalp, ágyúval, de 
          egy irányba fordítva meghívott közönség 
          ünnepelte a kékes magánygyőzelmet.
 1919. 
          október 
          Megjelent: Der Zeltweg 
          Megjöttek a dadaisták! Ára 2 frank. Közreműködők: 
          O. Flake, Huelsenbeck, Christian Schad, Serner, Arp, Tzara, Giacometti, 
          Baumann, Helbig, Eggeling, Richter, Vagts, Täuber, Wigmann, Schwitters 
          stb. Megjöttek a dadaisták!! Neo-dadaizmus Attention aux 
          pick-pockets very much e pericoloso. Tr. Tzara.
 Október 
          15-ig
          8590 cikk jelent meg a dadaizmusról a következő városok 
          újságaiban és folyóirataiban: Barcelona, 
          St. Gall, New York, Rapperswill, Berlin, Varsó, Mannheim, Prága, 
          Rorschach, Bécs, Bordeaux, Hamburg, Bologna, Nürnberg, Chaux-de-fonds, 
          Colmar, Jassy, Bari, Koppenhága, Bukarest, Genf, Boston, Frankfurt, 
          Budapest, Madrid, Zürich, Lyon, Bázel, Christiania, Bern, 
          Nápoly, Köln, Sevilla, München, Róma, Horgen, 
          Párizs, Effretikon, Bern, London, Innsbruck, Amszterdam, Santa-Cruz, 
          Lipcse, Lausanne, Chemnitz, Rotterdam, Brüsszel, Drezda, Santiago, 
          Stockholm, Hannover, Firenze, Velence, Washington stb. stb.
        
*Kappanyos 
          András fordítása <>