Tristan Tzara: Zürichi krónika (1915–1919)*
1915.
november
Arp és Mme Van Rees kiállítása a Tanner
Galériában – az új emberek nagy felzúdulást
látnak papíron – és csak kristályegyszerűségfém
világot látnak – nem művészet nem festészet
(Kritikusok kara: „Most mit tegyünk?” Exkluzív
székrekedés) egy áttetszővonalpontosság
világot amely valami megjósolt brilliánsbölcsesség
szerint szaltózik.
1916.
február
A legeldugottabb utcában, épület-bordák árnyékában,
ahol diszkrét detektívek bolyongnak a piros utcalámpák
között – MEGSZÜLETETT – megszületett
a Cabaret Voltaire – Slodky plakátja, fametszet, nő
és Tsai, szívizmok, CABARET VOLTAIRE és fájdalom.
Piros lámpák, zongoranyitány, Ball a Tipperaryt
olvassa zongorán, „sous les ponts de Paris”, Tzara
hamar lefordít/felolvas néhány verset, Mme Hennings
– csend, zene – deklaráció és kész.
A falakon van Rees és Arp, Picasso és Eggeling, Segal
és Janco, Slodky, Nedelman, színes papírok, az
ÚJ MŰVÉSZET fölénye, absztrakt művészet,
futurista térkép-versek: Marinetti, Canguillo, Buzzi;
Cabaret Voltaire minden este zene, ének, felolvasás –
a nép – az új művészet a legnagyszerűbb
a népnek – van Hoddis, Benn, Tress – balalajka –
orosz est, francia est – egyszeri kiadásban megjelenő
szereplők, felolvasnak vagy öngyilkolnak, sürögnek-kavarognak,
a nép ujjong, zokog, az isteN és a borDély kozmopolita
vegyüléke, a kristály és a világ legkövérebb
asszonya: „Sous les ponts de Paris”.
1916.
február 26.
Huelsenbeck megérkezett!
Bamm! bamm! bammbabamm!
ellenzék nélkül kezdetillattal.
Nagy gálaest – szimultán vers három nyelven,
tiltakozó zaj néger zene Gatyama-adzag (Ho osenlatz Ho
osenlatz) zongora Typperary Laterna magica demonstráció
legújabb proklamáció!! felfedezés párbeszéd
!!DADA!! legfrissebb újdonság!!! kispolgári ájulás,
bruitista zene, legújabb őrület, dal Tzara tánc
tiltakozások – a nagydob – piros lámpa, rendőrök
– Cabaret Voltaire dalok kubista képek képeslapok
dal – szimultán vers törv. védve Tzara Ho osenlatz
és van Hoddis Hü ülsenbeck Ho osenlatz örvény
Arp – kettőslépés szeszt követel füstöt
fúj a harangok felé (azt suttogja, gőg) csend Mme
Hennings, Janco deklarációja, Transzatlantikus művészet
= a nép ujjong a kubista csengettyűtáncra dobott
csillagon.
1916.
június
Megjelenik a Cabaret Voltaire
ára 2 frank. Nyomtatta J. Heuberger.
Benne: Appollinaire, Picasso, Modigliani, Arp, Tzara, van Hoddis, Huelsenbeck,
Kandinszkij, Marinetti, Cangiullo, van Rees, Slodky, Ball, Hennings,
Janco, Cendrars stb. DaDada dada dadadadadadada dialógus az új
élet – benne egy szimultaneista vers; a ragadozó
kritikusok platonikusan bepakoltak minket a túlérett géniuszok
huzatos lakába. Vakbélgyulladás ellen használj
béltörlőt. „Azt tapasztaltam, hogy a rohamok
egyre ritkábbakká és enyhébbekké
válnak, és ha fiatal akarsz maradni, kerüld el a
reumát.”
A meleg öböl rejtélye.
A kabaré hat hónapig állt fenn, és a szépség
istenének háromágú groteszk-szigonyát
minden este belevágtuk minden nézőbe, és
a szél sem volt enyhe – oly sok tudatot zilált össze
– tolakodás és naplavina – életerő
és a csendes sarok a bölcsesség vagy a téboly
közelében – ki tudja, hol a határ? –
a fiatal lányok lassan elpártoltak, és a keserűség
befészkelte magát a családapák hasába.
Megszületett egy szó senki sem tudja hogyan DADADADA baráti
esküt tettünk az új átváltozás
jegyében, mely nem jelent semmit és a legjelentősebb
tiltakozás volt, a legerősebben felfegyverzett állítás:
üdvözlés szabadság blaszfémia tömeg
csata sebesség ima nyugalom gerilla magány tagadás
és a kétségbeesettek csokoládéja.
1916.
július 14.
Először a világon.
Salle zur Waag: 1. Dada Est
(Zene, tánc, elmélet, manifesztumok, versek, festmények,
ruhák, maszkok)
Sűrű tömeg jelenlétében Tzara demonstrál,
követeljük, követeljük a jogot, hogy különféle
színekben vizelhessünk, Huelsenbeck demonstrál, Ball
demonstrál, Arp „Erklärung” (Nyilatkozat), Janco
„meine Bilder” (képeim), Heusser „eigene Kompositionen”
(eredeti kompozíciók), kutyaugatás, Panama szétszedése
zongorán, zongorán és rakparton – üvöltött
vers – üvöltözés és verekedés
a teremben, az első sornak tetszik a második sor azt mondja
nem ért hozzá a többi üvölt, ki a legerősebb,
behozzák a nagydobot, Huelsenbeck megint 200, Ho osenlatz kíséri
a nagyon nagydob és kis csengettyűk a bal lábán
– az emberek tiltakoznak üvöltenek ablakot törnek
ölik egymást rombolnak harcolnak itt lép közbe
a rendőrség.
A boksz folytatódik: kubista tánc Janco jelmezeiben, mindenkinek
a saját feje a nagydobja, zaj, néger zene, / trabatgea
bonooooooo oo ooooo / 5 irodalmi kísérlet: Tzara frakkban
áll a függöny előtt, kőjózanon az
állatoknak magyarázza az új esztétikát:
gimnasztikus vers, magánhangzókoncert, bruitista vers,
statikus vers a gondolatok kémiai elrendezése, „Biribum
biribum” saust der Ochs im Kreis herum (kergebirka itt rohan)
(Huelsenbeck), magánhangzóvers aaó ieó aii,
új interpretáció az artériák szubjektív
ostobasága a szív tánca a lángoló
épületeken és akrobatika a nézőtéren.
Újabb kitörés, nagydob, zongora és impotens
ágyú, széttépett kartonpapír jelmezek
a közönség gyermekágyi lázba visítja
magát közbelépés. Az újságok
elégedetlenek szimultán vers 4 hangra + szimultán
mű 300 reménytelen idiótára.
1916.
július
most először: Dada sorozat
Bejegyzett Dada koktél
Most jelent meg: Tristan Tzara: Antipirin úr első mennyei
utazása. M. Janco színes fametszeteivel. Ára 2
frank. Előre fizetés esetén kérésre
az impotenciát is gyógyítja.
1916.
szeptember
Phantastische Gebete
(Fantasztikus imák) Richard Huelsenbeck versei 7 Arp fametszettel,
Dada sorozat, Zürich.
„indigó indigó / villamos hálózsák
/ tetü és bolha / indigó indigai / unbaliska / bumm
Dadai” „brrs pffi commencer Abrr rpppi commence kezdet kezdet”
1916.
október
Schalaben Schalomai Schalamezomai
írta Richard Huelsenbeck, Arp rajzaival, Dada sorozat. A babakelengyében
nélkülözhetetlen! Illusztrált.
1917.
január-február
I. Dada kiállítás
Corray Galéria, Banhofstrasse, Zürich.
Van Rees, Arp, Janco, Tscharner, Mme van Rees, Lüthy, Richter,
Helbig, Néger művészet, csodás siker: az
új művészet. Tzara 3 előadást tart:
1. kubizmus, 2. a régi és új művészet,
3. a jelenkor művészete. Richter nagy plakátja,
Janco plakátja. Több idős angol asszonyság
gondosan jegyzetel.
1917.
március 17.
Dada galéria
Vezetik: Tzara, Ball. Március 17: megnyitó.
I. kiállítás: Campendonk, Kandinszkij, Klee, Mense
stb.
1917.
március 23.
Ünnepélyes megnyitó, Dada galéria
Zürich, Banhofstrasse 19.
Piros lámpák matracok társasági esemény
Zongora: Heusser, Perottet, Felolvasás: Hennings, A. Ehrenstein,
Tzara, Ball, Táncok: Mlle Täuber /jelmez: Arp/, C. Walter
stb. stb. 400 ember nagy ünneplő körmozgása.
Március
21. március 28. április 4. és minden szerdán
Tárlatvezetés a Galériában
L. H. Neitzel, Arp, Tristan Tzara. Előadások: március
24, Tzara: Expresszionizmus és absztrakt művészet;
március 31, Dr. W. Jollos: Paul Klee; április 7, Ball:
Kandinszij; március 28, Tzara: az új művészetről.
Április
14.
II. est a Dada Galériában: Sturm-Soirée
Jarry, Marinetti, Apollinaire, van Hoddis, Cendrars, Kandinszkij.
Heuser, Ball, Glauser, Tzara, Sulzberger, A. Ehrenstein, Hennings stb.
Néger zene és tánc, Jeanne Rigaud és Maya
Chrusecz kisasszonyok támogatásával, Janco maszkjaiban.
Bemutató: Szfinx és szalmabáb, O. Kokoschka. Firduszi
Gumiember Anima Halál.
Ez az előadás meghatározta színházunk
szerepét: a rendezést átruházza a robbanó
szél finom ötleteire, forgatókönyv a közönségben,
látható utasítások, groteszk kellékek,
a dada színház. Mindenekfelett maszkok és revolver-effektusok,
a rendező kivégzése. Bravó! & Bum bum!
Április
9-30.
II. Tárlat a Dada Galériában
Bloch, Baumann, Max Ernst, Feininger, Kandinszkij, Paul Klee, Kokoschka
stb. stb.
Április
28.
Az új művészet estje
Tzara: hideg Fény, szimultán vers 7 személyre.
Glauser: versek, néger zene és táncok, Janco: festmények,
Mme Perottet: Laban, Schönberg zenéje stb. Ball, Hennings
stb. F. Hardekopf olvas fel műveiből.
A közönség kényelembe helyezi magát és
megritkulnak a választási eszeveszettség kitörései,
minden tag visszavonja saját indítékait és
a formálódó új szellembe helyezi reményét,
melynek neve: „Dada”.
Május
2-29.
III. Tárlat a Dada Galériában
Arp, Baumann, G. de Chirico, Helbig, Janco, P. Klee, O. Lüthy,
A Macke, I Modigliani, E. Prampolini, van Rees, Mme van Rees, von Rebay,
H. Richter, A. Segal, Slodky, J. von Tscharner stb. Gyermekrajzok –
néger szobrok, Textilmunkák Reliefek
1917.
május 12.
Régi és új Dada művészeti est
A. Spa: Jacopone da Toditól Francesco Merianóig és
Maria d'Arezzóig; Heusser zenéje, előadja a szerző;
Arp: versek, Böhme a hidegről és a meszesedésről.
Néger versek. Fordította és felolvassa Tristan
Tzara / Aranda, Ew, Bassoutos, Kinga, Loritja, Baronga / Hennings, Janco,
Ball stb. Aegidius Albertinus, Narrenhatz: Békák dala.
A közönség olyan étvágyat mutatott az
ösztönös rekreáció és a nekivadult
bambula e keverékére, hogy elkerülhetetlenné
vált.
Megismételt Régi és új Dada művészeti
est május 19-én
Május
25.
H. Heusser adja elő saját szerzeményeit. Zongora.
Ének. Harmónium. Felolvasás: Mlle K. Wulff.
Június 1. a Dada Galéria meghatározatlan idejű szabadságra megy.
1917.
július
A Dada mozgalom útjára indult
Rejtélyes teremtmény! Varázslatos revolver!
Megjelent a DADA No.1. 1917. július
irodalmi és művészeti revü.
Arp, Lüthy, Moscardelli, Savinio, Janco, Tzara, Meriano. A bölcsesség
hosszú üldöztetés után (oldalak neuraszténiája,
a Finomak néven emlegetett festők hőmérőzései)
megpihen a terápikus művészetben.
1917.
december
DADA No. 2,
ára 2 frank. Közreműködnek: van Rees, Arp, Delaunay,
Kandinszkij, Maria d'Arezzo, Chirico, P. A. Birot, G. Cantarelli stb.
stb.
1918.
július
most jelent meg: Tristan Tzara: 25 vers Arp 10 fametszetével.
Dada-sorozat.
1918.
július 23.
Salle zur Meise: Tristan Tzara Est
Manifesztum, antitézis tézis antifilozófia, Dadadada
dada dada dadaista spontaneitás dadaista undor NEVETÉS
vers megnyugvás bánat hasmenés is érzelem
háború üzlet költői elem pokoli propeller
gazdasági szellem smafuizmus nemzeti himnusz plakátok
a nyilvánosházaknak színpadra lökött
targoncások, vad kirohanások az akadémikus intelligencia
megritkulása ellen stb.
1918.
szeptember
Wolfsberg Galéria.
Kiállítás: Arp, Richter, McCough, Baumann, Janco
stb.
1918.
december
DADA No. 3.
Ára 1 frank 50, luxuskiadás 20 frank.
Felszabadított rend a folyamatos forgó mozgás a
felszabadult keresésért „azt sem akarom tudni, hogy
élt-e előttem más ember” Éljen soká
Descartes éljen Picabia az antifestő, aki most érkezett
New Yorkból a sakkérzelmek nagy gépezete éljen
soká dada Csuang-Ce az első dadaista le a dallammal le
a jövővel (Reverdy, Raimondi, Hardekopf, Huelsenbeck, Picabia,
Prampolini, Birot, Soupault, Arp, Segal, Sbarbaro, Janco, Richter, Dermée,
Huidobro, Savino, Tzara közreműködtek). Romboljunk legyünk
jók teremtsünk új nehézségi erőt
nem=igen Dada az semmi élet Ki? rovarkatalógus (Arp fametszetei)
minden oldal feltámadás minden szem halálugrás
le a kubizmussal és a futurizmussal minden mondat autóduda
keverjük keverjük barátaim és kollégáim
a burzsoá salátát az örökkévaló
mosogatóba az örökkévaló mosogató
ízetlenség és én gyűlölöm
a jóízlést.
E ponton vág közbe (kalapokat le!) a Novissima danzatrice.
Dr W. Serner attrakciója! aki saját szemével látta
és a jóság hercegeinek agyburkain szétnyomta
a poloskákat.
De a gépezet forog
forgasd forgasd a történelem bédekker-noktürnjeit
fésüld meg az órák fogsorát
gyerünk uraim
a zaj megtöri a gyógyszerészeti rébuszokat
1918.
december 31.
Arp: hátrahajló lábak oszlopai a kartonpapír
fenomén tánckrátergramofon fények sora a
sötétben koktélmeglepetések szerelmeseknek
és haladás foxtrott-ház Flake, Wigmann, Chrusecz,
Täuber, téboly a centiméterekben problematikus és
vizuális elkeseredés / a dadaista spontaneitás
/ első szabad megnyilvánulása / színesben
/ és mindenki a maga csatalova
1919.
január
Kiállítás: Picabia, Arp, Giacometti, Baumann, Ricklin
stb. a Kunsthausban.
1919.
január 16.
Kunsthaus
Tzara előadása „Az absztrakt művészetről”
vetített képekkel, melyeken professzorok láthatók,
amint gyilkos-taps-olajban főtt kockákkal teli fiókjaikban
rendezgetik a kifejezhetetlent a Jóakarat nevében magyarázza
Bumbum, a tájképkalap hiánya miatt a képhalak
megszöknek keretükből. Lassú baktériumok
befecskendezése a rángó erekbe.
1919.
február
Megjelent a Dada Mozgalom kiadásában / 391
Ára 2 frank / Utazó magazin / New York – Barcelona
/ Gabrielle Dada Menifesztum Buffet Alice Bailly, Arp az örökkévaló
velencei fagyökeret állít ki, Picabia, PICABIA. The
Blind Man, Ribemont-Dessaignes, Tzara, Duchamp stb.
1919.
április 9.
Salle Kaufleuten 9. Dada Est
NON PLUS ULTRA. Rendezte: W. Serner, Akrobataszelidítő:
Tzara, jelek a türelmetlenség feszülete a gyanú
köde az izgatottság szikrái már két
héttel az előadás és a meghirdetés
előtt megmutatták kutyafogukat heveny járvány
terjedt szét a vidéken.
1500 ember töltötte meg a termet, amely már bugyogott
a bambulák buborékjaitól.
Íme Eggeling, amint összefüggésbe hozza a hengert
és a tengert, s elmondja a jövő festészetének
helyes irányvonalát; Suzanne Perottet Eric Satie-t játszik
(+ felolvas) zenei irónia a smafuizmus nemzenéje hülyegyerek
a Dada Mozgalom csodalétráján. De itt jön
Miss Wulff / emberfeletti maszk _ % § ? / hogy hangsúlyozza
Huelsenbeck és a Nevetés (kezdődik) jelenlétét
a vattacukor mély benyomást tesz egy szála áthalad
az 1500 néző agyvelején. Amikor a sötét
színpad kivilágosodik és 20 ember mondani kezdi
Tr. Tzara A hím láza? című szimultaneista
költeményét, a botrány fenyegető méreteket
ölt spontán szigetek formálódnak a teremben,
szövetkeznek, sokasodnak, aláfestik a hatalmas ordításgesztusokat
és a szimultán hangszerelést. A vér jegye.
A múlt, a neveltetés lázadása. „Lázálom
látomás 4 káros rákos krákog rátok
a barakkból” Sous les ponts de Paris. Az ammóniavihar
közepén Alice Bailly és Auguste Giacometti egy nyakravalót
hoz be a szerzőnek.
Richter elegáns és gúnyos. Gegen ohne für
Dada, Dada szempontból a Dada telegráfia és mentalitás
stb. stb. dada. dada dada. Arp az irdatlan ovál alatt üvölt
felhőpumpát, gumit éget, okos és mocsaras
névmások kályhapiramisát a bőrzsebekben.
Serner veszi át a terepet, hogy elővezesse Dada manifesztumát,
és most, arra, hogy „az alkirálynő fotel,
a kutya függőágy”, a tömeg elveszti láncait
hurrikán őrjöngés sziréna fütty
bombázás dal a csata keményen kitör a közönség
fele megtapsolja a tiltakozók túlordítják
a teremben akinek van idege cseppfolyós az izom ugrik Serner
gúnyos gesztusokat tesz galléron ragadja a botrányt
/ torokszorító vadság / Szünet.
Eresztékeikből kitépett székek repülnek
reccsenve a várható hatás kegyetlen és ösztönös.
Noir Cacadou Tánc (5 személy) Miss Wulff vezetésével,
a csövek tánca a fejetlen pytecantropusok helyreállítása
elfojtja a közharagot. Az intenzitás egyensúlya a
színpad irányában növekszik. Serner versei
helyett egy csokor virágot helyez egy szabászati próbababa
lábához. A deliráló terem Tzarának
nem engedi felolvasni a Dada Proklamációt, a hang rongyokban
lóg a falikarokon, növekvő nekivadult téboly
rázza össze a nevetést és a rettenthetetlenséget.
Az előző számot ismételjük. Új
tánc 6 hatalmas káprázatos maszkban. Vége.
A Dadának sikerült bekapcsolni a közönségben
az abszolút tudattalanság áramkörét,
hiszen elfeledték a neveltetés és az előítéletek
szabta határokat, és megtapasztalták az ÚJ
izgalmát.
A Dada végső győzelmet aratott.
1919.
május
Legújabb szenzáció: Dada Antológia
(Dada 4–5). Ára 4 frank, luxuskiadás 20 frank.
Picabia vekkeróra-petárdái, szárazelemek
Picabia Tzara csörgőnaptár 3 könnyű darab
Cocteau jegyzet a bábaköltészetről Globe Giacometti
Reverdy 199 Globe Tohu-bohu Radiguet háromszög katasztrófa
p. a. Birot, Hausmann legújabb varázs-TNT Arp Aa 24 arp
részletekben aszphodélosz előbőr bagoly taxisofőr
G. Ribemont-Dessaignes véletlen szavak pap szerepben Gabrielle
Buffet MAM Vivier a dada hozzájárulások átvevője
André Breton a zsarnok Chirico teljes hosszában kipörgeti
a dada szobrot Louis Aragon feltalálja az utcákat Ph.
Soupault Eggeling Richter a csinos madárdob Huelsenbeck és
Serner-Serner-szer szereli a táviratot miszerint A művészet
halott stb.
Avassatok fel mindenféle színt a transzkromatikus egyensúlytalanság
gyönyöréért, mely a legújabb kozmopolita
rezgések alatt széttartó széttartások
belső bátorságának vizeletét antiművészetté
köti az álcázott érzelmek hordozható
cirkusz-velodromjában.
1919.
június
Álpárbaj Arp + Tzara, Rehalp, ágyúval, de
egy irányba fordítva meghívott közönség
ünnepelte a kékes magánygyőzelmet.
1919.
október
Megjelent: Der Zeltweg
Megjöttek a dadaisták! Ára 2 frank. Közreműködők:
O. Flake, Huelsenbeck, Christian Schad, Serner, Arp, Tzara, Giacometti,
Baumann, Helbig, Eggeling, Richter, Vagts, Täuber, Wigmann, Schwitters
stb. Megjöttek a dadaisták!! Neo-dadaizmus Attention aux
pick-pockets very much e pericoloso. Tr. Tzara.
Október
15-ig
8590 cikk jelent meg a dadaizmusról a következő városok
újságaiban és folyóirataiban: Barcelona,
St. Gall, New York, Rapperswill, Berlin, Varsó, Mannheim, Prága,
Rorschach, Bécs, Bordeaux, Hamburg, Bologna, Nürnberg, Chaux-de-fonds,
Colmar, Jassy, Bari, Koppenhága, Bukarest, Genf, Boston, Frankfurt,
Budapest, Madrid, Zürich, Lyon, Bázel, Christiania, Bern,
Nápoly, Köln, Sevilla, München, Róma, Horgen,
Párizs, Effretikon, Bern, London, Innsbruck, Amszterdam, Santa-Cruz,
Lipcse, Lausanne, Chemnitz, Rotterdam, Brüsszel, Drezda, Santiago,
Stockholm, Hannover, Firenze, Velence, Washington stb. stb.
*Kappanyos
András fordítása <>