NYOMTATVÁNYHÁLÓZATOK: Edgardo Antonio Vigo és a művészfolyóiratok
2025. október 07.
#kiállítás
#esemény

NYOMTATVÁNYHÁLÓZATOK
Edgardo Antonio Vigo és a művészfolyóiratok

2025. október 9. – november 28. 
Artpool Művészetkutató Központ
1135 Budapest, Szabolcs u. 33. D épület.

megnyitó: 2025. október 9-én, 17 órakor - facebook event
megnyitja: Marie Boivent, vizuális művészetek professzora, Université Rennes 2., a kiállítás kurátora (angol nyelven)

A kamarakiállításon válogatás látható az Artpool gyűjteményében található E. A. Vigo által létrehozott művészfolyóiratokból (Diagonal Cero /1962–69/, és  Hexágono ’71 / 1971–75/), valamint az 1980-as években Galántai Györgynek / Artpoolnak, Beke Lászlónak és Peter Küstermann-nak küldött képeslapokból, illetve E. A. Vigo más küldeményművészek kiadványaiban megjelent munkáiból

◼︎

KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK:

➤ 2025. október 10-én, 15:00 órától
E. A. VIGO A MAIL ART HÁLÓZATBAN
KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS:

Résztvevők:
Marie Boivent, vizuális művészetek professzora, Université Rennes 2, a kiállítás kurátora
Kutatási területe a művészkiadványok (különös tekintettel a hétköznapi nyomtatványok, mint a naptárak és képeslapok által inspirált formákra), valamint a művészképeslapok.
Kotun Viktor, az Artpool Művészetkutató Központ archivistája.
Érdeklődési területe a művészkönyvek és a mail arthoz kapcsolódó gyűjtemények.
Az Artpool Mail Art Chro-No-Logy projektjének felelőse.
Henar Rivière, művészettörténet-professzor, Complutense Egyetem, Madrid.
Szakterülete a nemzetközi intermédia művészet, különös tekintettel a különböző formájú kísérleti írásra, beleértve a mail artot és kiterjedését a művészi archívumok területére. Vezetője volt a 2021-2022-es „OBASA és Artpool: Gyűjtés, összekapcsolódás, archiválás” kutatási projektnek.
Edgardo Antonio Vigo (1928-1997), argentin művész, az 1970-es évek latin-amerikai művészeti ellenállásának jól ismert alakja, a Buenos Airestől hatvan kilométerre fekvő La Plata városában született.
Negyven éves művészi pályafutása során rendkívül termékeny, sokoldalú és kísérleti jellegű alkotói tevékenységet folytatott, amely nem sorolható be egyetlen kategóriába sem. A lehetetlen gépek összeállításától az új költészetig, a fametszetektől a fénymásolásig, a kollázsoktól és festményektől a nyilvános terekben való ténykedésig, mint művész folyamatosan váltogatta a különböző technikákat, médiumokat és műfajokat. Az avantgárd és a konkrét művészet is hatottak munkásságára, a konceptuális álláspont képviselője, ugyanakkor művészete erősen idézi a Fluxus szellemiségét.
Az Artpool gyűjteményi bemutatója Vigo művészfolyóiratokhoz fűződő különleges kapcsolatát hangsúlyozza, miközben bemutatja, a művész hogyan dolgozott ezzel a médiummal. Vigo felismerve, hogy ezek a kiadványok, amellett hogy egyszerűen létrehozható közös kreatív térként működnek, a művészet terjesztésének hathatós eszközeiként is alkalmazhatók. Vigo folyamatosan részt vett különböző alternatív kollektív folyóiratok működésében, szerzőként és kiadóként egyaránt. Számos kiadványt indított útjára, köztük négy folyóiratot: W.C. (5 lapszám, 1958–1960), DRKW ’60 (3 lapszám, 1960), Diagonal Cero (28 lapszám, 1962–1969), Hexágono ’71 (13 lapszám, 1971–1975).
A gyűjteményi bemutató alapjául az Artpool alapítói, Galántai György és Klaniczay Júlia mail art és archívum-építő tevékenysége szolgál, amelynek eredményeképp Vigo képeslapjai, valamint számos olyan európai, észak-amerikai és latin-amerikai mail art folyóirat is a gyűjteménybe került, amelyekben az argentin művész is részt vett (időnként Graciela Gutiérrez Marxszal közösen, akivel Vigo 1979 és 1983 között a G. E. Marx Vigo duót alkották).
Bár Vigo munkásságát, a rengeteg tudományos tanulmánynak és számos mérföldkőnek számító egyéni kiállításnak köszönhetően Argentínában és Latin-Amerikában régóta elismerik, Európában viszonylag ismeretlen, mivel műveit mostanáig csak kevés eseményen szerepeltették.
Az Artpoolban – a mail art alapvető történelmi archívumában – megrendezett gyűjteményi bemutató célja, hogy hozzájáruljon Edgardo Antonio Vigo európai elismertségéhez, láthatóvá téve az eleddig mellőzött, de létfontosságú költőt, művészt és kiadót.
(Marie Boivent, kurátor)

H. R. Fricker borítékmunkája, 1987

➤ A kiállítás megtekinthető 2025. október 9. – november 28. között, előzetes bejelentkezéssel: artpool@szepmuveszeti.hu