english

ARTPOOL MŰVÉSZETKUTATÓ KÖZPONT

a természet nem épít külön törvényeket, nagy egységes törvényei vannak (Szent-Györgyi Albert)

A telematikus művészet - Az észrevétel művészete

elválasztó

ARTPOOL ESEMÉNYEK, HÍREK

elválasztó

2016. január 21.

Artpool Művészetkutató Központ, Budapest

Múzeumi szakmai nap az Artpool Művészetkutató Központban

Múzeumi szakmai nap az Artpool Művészetkutató Központban, 2016.

A központot a Szépművészeti Múzeum és intézményeiben (Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, Vasarely Múzeum) dolgozó kollégáknak bemutatták: Galántai György, Halasi Dóra, Klaniczay Júlia, Kótun Viktor és Nagy Kristóf

elválasztó

2016. április 20–május 2.

FUGA, Budapest

Velemiség? Másodgenerációs rekonstrukció felé

A MOME design-és művészetelmélet szakos hallgatók munkakiállítása, kurátor: Oltai Kata (a megnyitó videófelvétele) (videóinterjú Galántai Györggyel)

Dokumentumok az Artpool gyűjteményéből, 2016.
Dokumentumok az Artpool gyűjteményéből, 2016.

Dokumentumok az Artpool gyűjteményéből

elválasztó

2016. április 26–szeptember 11.

Museum of Contemporary Art Metelkova, Ljubljana, Szlovénia

Low-Budget Utopias. Exhibition from the Collections

A kiállítás a gyűjteményt, mint az utópisztikus tudat fenntartásának eszközét mutatja be.
Kurátorok: Zdenka Badovinac és Bojana Piškur

Klaniczay Júlia a Low-Budget Utopias kiállításon, Metelkova, Ljubljana, Slovenia, 2016.

A sajtómegnyitón Klaniczay Júlia bemutatta a 2015-ös moszkvai Grammar of Freedom kiállítás alkalmából az Arteast 2000+ gyűjteménynek adományozott, Galántai György, Homage to Vera Mukhina (1980) performansz fotóiból készített tablót.

Klaniczay Júlia és Galántai György az Irwin művészcsoport a Low-Budget Utopias kiállításon, Metelkova, Ljubljana, Slovenia, 2016.

Klaniczay Júlia és Galántai György az Irwin művészcsoport tagjaival a megnyitón

További képek

elválasztó

2016. május 5–június 26.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

ROCK/TÉR/IDŐ. Könnyűzene és képzőművészet

Az Artpool a ROCK/TÉR/IDŐ kiállításon, Ludwig Múzeum, Budapest, 2016.

A falon 264 zenei plakát az Artpool gyűjteményéből

Az Artpool a ROCK/TÉR/IDŐ kiállításon, Ludwig Múzeum, Budapest, 2016.

Az Archívum szekcióban: 3D animáció az Artpool Művészetkutató Központról

elválasztó

2016. június 2–25.

Artpool P60, Budapest

Dilemma, Nyűg, Kétely. Kérdések és válaszok a kortárs kritikai művészettel kapcsolatban

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatóinak diploma-projektje.

A Dilemma, Nyűg, Kétely diploma-kiállítás az Artpool P60-ban, 2016.

Kiállító művészek: Borsos Lőrinc, Brückner János, Gruppo Tökmag, Nemes Csaba, Seemann Adrienn, Szimán György – Kurátorok: Szilágyi Róza Tekla, Don Tamás, Varga Krisztina

elválasztó

2016. június 23–szeptember 18.

Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Magyar művészek és a számítógép.
Egy kiállítás rekonstrukciója

Galántai György 1990-es kompjúternyomatai a Magyar művészek és a számítógép kiállításon, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2016.

Galántai György kompjúternyomatai (1990)

A számítógépes művészet magyarországi történetének korszakos összefoglalására elsőként egy 1990-ben, kilenc meghívott művész részvételével Franciaországban rendezett kiállítás vállalkozott. A lille-i Fête de l’image (Képünnep) programsorozat részeként, az új médiaművészet jeles kurátora, Joël Boutteville által összeállított Les Artistes hongrois et l’ordinateur (A magyar művészek és a számítógép) című tárlat a szocializmus utolsó éveiben Magyarországon kibontakozó digitális művészet minden lehetséges területét (komputergrafikát és -animációt) felölelte. Boutteville kilenc magyar művész (Böröcz András, Gábor Áron, Galántai György, Hegedűs Ágnes, Kiss Llászló, Hannawati P. Ráden, Révész László László, Sugár János és Waliczky Tamás) műveiből válogatott mintegy százhúsz művet. Az anyagot 1990 és 1991 között még két másik helyszínen (Étampes-ban és Helsinkiben) is bemutatták.

A 25 évig elveszettnek hitt, a magyar számítógépes művészet kezdeteit megjelenítő, nagyméretű fotónyomatokat, videókat, számítógépes animációkat tartalmazó kiállítás anyagát az Artpool segítségével sikerült felkutatni és végleg hazahozni.

Galántai György 1990-es kompjúteranimációja a Magyar művészek és a számítógép kiállításon, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2016.

Galántai György 1990-es kompjúteranimációja életre keltve egy korabeli ATARI számítógépen

A kiállítás az 1990-es franciaországi bemutatót a korabeli magyar számítógépes művészeti események (Digitart 1986, 1990; Dialogue Ordinaire 1987 stb.) kontextusában jeleníti meg számos, részben az Artpool gyűjteményéből származó dokumentummal és fotóval, valamint korabeli eszközökkel.
Kurátor: Orosz Márton, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze

Klaniczay Júlia kiállításajánlója a Klubrádióban, 2016.07.04.

elválasztó

2016. június 24–szeptember 4.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Varsó, Lengyelország

Creativity Exercises: Spaces of Emancipatory Pedagogies

Robert Filliou és Joachim Pfeufer 1976-ban Budapesten bemutatott Poipoidrom bemutatójához kapcsolódó dokumentumok az Artpool archívumából a Creativity Exercises kiállításon, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Varsó, Lengyelország, 2016.

Robert Filliou és Joachim Pfeufer 1976-ban Budapesten bemutatott Poipoidrom bemutatójához kapcsolódó dokumentumok az Artpool archívumából

A varsói kiállítás képzőművészeti és építészeti példákra építve azt szemlélteti, hogy a tanulás nyitott és részvételi formái – mint a különböző montázstechnikák, mozgásgyakorlatok, utópisztikus építészeti modellek, non-verbális kommunikációs játékok vagy közösségi akciók – hogyan táplálják a képzeletet és járulhatnak hozzá kísérleti és demokratikus közösségek létrejöttéhez.

A kiállítás műveket illetve referenciákat mutat be a következő művészek, építészek és elméleti szakemberek tevékenységéből: Josef Albers, Bak Imre, Joseph Beuys, George Brecht, Lygia Clark, Guy Debord, Erdély Miklós, Escuela de Valparaíso, Robert Filliou és Joachim Pfeufer, Paulo Freire, Yona Friedman, R. Buckminster Fuller, Gecser Lujza, Group 143, Oskar Hansen, Hannah Higgins, Ivan Illich, INDIGO Csoport, Asger Jorn, Paul Klee, Kotányi Attila, Maurer Dóra, Constant Nieuwenhuys, Alma Siedhoff-Buscher, SIGMA Group, Szentjóby Tamás, Vas Judit / Mérei Ferenc

A kiállítás a Galerie für Zeitgenössische Kunst Lipcsében (2014)
és a tranzit.hu nyitott irodájában (2015) bemutatott kiállítások folytatása.

Kurátorok: Hegyi Dóra és László Zsuzsa (tranzit.hu)
Közreműködő társkurátorok: Aleksandra Kędziorek, Zólyom Franciska

A projektből készült kiadvány: Creativity Exercises: Emancipatory Pedagogies in Art and Beyond

elválasztó

2016. június 24–július 25.

Belgrade City Museum, Belgrád, Szerbia

Upside Down: Hosting the Critique

Az Interim Study Room részeként az Artpool Művészetkutató Központról egy Case Study látható.

Az Artpool Művészetkutató Központ posztere az Upside Down: Hosting the Critique kiállításon, Belgrade City Museum, Belgrád, Serbia, 2016.

Az Artpool Művészetkutató Központ posztere a kiállítás „Interim Study Room” részében.

A kiállítás azzal foglalkozik, hogy a politikai változások időszakában hogyan alakul át egyrészről a múzeumok, galériák és más közintézmények másrészről a művészek és a művészek által létrehozott intézmények a kortárs művészet termelésében, bemutatásában, és gyűjtésében játszott szerepe.

Projekt koncepció: Alenka Gregorič & Suzana Milevska
Kurátori kutató-csoport: Zoran Erić, Alenka Gregorič, Vit Havránek, Suzana Milevska, Vladimir Vidmar, és Raluca Voinea.

A projekt része a több részből álló ún. „Átmeneti Tanulószoba,” különböző művészeti gyakorlatokat, és új diskurusokat bemutató művészeti kezdeményezések és projektek, művészek által vezetett kiállítóhelyeket, elképzelt, eltervezett de nem legalizált, alternatív és kritikus helyszínek kutatási archívuma.

Esettanulmányok: Jugoslovenska dokumenta (1984–1989), Sarajevo; Under Construction – Sarajevo SCCA, 1999; Hosting Moderna Galerija!, Ljubljana, (2007–2009); Artpool Művészetkutató Központ, Budapest; Podroom (1978–80), Zagreb; Erdély Miklós & Indigo Csoport, Budapest; etc.

elválasztó

2016. június 25.

Artpool Művészetkutató Központ, Budapest

Múzeumok éjszakája az Artpoolban

„A művészeti archívum titkai – Mit őriz az Artpool?” – óránkénti „túra” 18 és 24 óra között

Múzeumok éjszakája az Artpoolban, Budapest, 2016.

A központot bemutatták: Halasi Dóra és Nagy Kristóf

elválasztó

2016. július 22–31.

GALÁNTAI HÁZ, Kapolcs

A tudatfelszabadítás kísérlete

SZUBJEKTÍV / OBJEKTÍV – INTERAKTÍV / GENERATÍV

a kiterjesztett elme, mint holonikus rendszer
(kiállítás, installáció, videó)

Művek: Galántai György, Mécs Miklós és Tulisz Hajnalka,
Laca és a Poszthús, valamint az EvoMUSART2006 résztvevői (videó)

Változó portálzene / hangfüggöny / fluxus és minimál zene szerveződések

Galántai György: A tudatfelszabadítás kísérlete, Kapolcs, 2016.

„A multimédia installáció által konstruált integrál szemléletű térben a két végpont a valóságosan létező hangzó tárgy és a generatív algoritmus által létrejött mozi. Az ebből keletkező alapérzetet írja tovább a hangban és vízuálisan is megjelenő magyar nyelvi artikuláció.” - Galántai György kurátor

2016. július 22–31.

51-ES KÖRZET, Kapolcs

A kapolcsi „51-es körzet” az elmélyülés olyan területe, ahol a művészeti alkotások figyelmes „fogyasztójának” lehetősége van arra, hogy vágyainak megfelelően a tudatfelszabadítás csúcsélményében részesítse magát.

A kapolcsi 51-es körzet bejárata, 2016.
Szabadtéri táblakiállítás

TÁBLAKÖLTÉSZET - a haikutól a képköltészetig;

A kapolcsi 51-es körzet hátsó udvara, 2016.

DIMENZIONISTA EMLÉKSZOBA - Tamkó Sirató Károly;

Az irodalomból leszármaztatott művészetmutációk

Háttérprogramok:
hangköltészet, fonikus költészet, konkrét költészet, költői performansz, videóköltészet, digitális költészet.
Az esemény facebook oldala videókkal és képekkel

elválasztó

2016. szeptember 22–2017. január 15.

ms2, Łódź, Lengyelország

Notes from the Underground, Art and Alternative Music in Eastern Europe 1968–1994

A kiállítás több magyar alkotó (Galántai György, Király Tamás, Ladik Katalin, Szemző Tibor, a Zuzu-Vető, A.E. Bizottság) részvételével a kommunizmus időszakában a kelet-európai vizuális művészek és zenészek között kibontakozó szoros és dinamikus kapcsolatokat tárja fel.

Galántai György hangszobrai a Notes from the Underground kiállításon, ms2, Łódź, Lengyelország, 2016.

A kiállításon szerepel Galántai György négy hangszobra
Irányított véletlen, 1985
Emlékmalom, 1985
Tájolt félkerék, 1985
Lépésgyökerek motorja, 1985

és az 1985-ös VHK koncert Galántai szobrokon (Petőfi Csarnok)

továbbá Aktuális Levél számok és Artpool Rádió kazetták

Aktuális Levél számok és Artpool Rádió kazetták a Notes from the Underground kiállításon, ms2, Łódź, Lengyelország, 2016.

Kurátorok: David Crowley és Daniel Muzyczuk
(Az Artportal körkérdése szerint a łódźi kiállítás 2016 öt legjobbja között volt)

elválasztó

2016. október 1–3.

Artpool Művészetkutató Központ, Budapest

„Aktionskunst jenseits des Eisernen Vorhangs” – a Deutsche Forschungs­gemeinschaft (DFG) workshopja

A kutatócsoport a szocialista országok akcióművészetét, az elnyomó rendszerekben élő művészek társadalomkritikai tevékenységét vizsgálja.

A Deutsche Forschungsgemeinschaft workshopja keretében Czirák Ádám, Andrea Euringer-Bátorová, Barbara Gronau, Astrid Hackel, Andrej Mircev és Angelika Richter hallgatja Klaniczay Júlia bemutatóját az Artpoolban, 2016.

Klaniczay Júlia bemutatja az Artpoolt és ismerteti a kutatási lehetőségeket

Résztvevők: Czirák Ádám (Berlin), Andrea Euringer-Bátorová (Pozsony), Barbara Gronau (Berlin), Astrid Hackel (Berlin), Andrej Mircev (Osijek), Angelika Richter (Berlin/Oldenburg)

A projektből készült kiadvány:
Aktionskunst jenseits des Eisernen Vorhang. Künstlerische Kritik in Zeiten politischer Repression

elválasztó

2016. november 3–5.

Cabaret Voltaire, Zürich, Svájc

Doing Performance Art History. Congress of Actors and Observers

Ki írja a performanszművészet történetét? A performanszművészet eseményjellege, a cselekvésre helyezett hangsúly kihívás elé állítja a művészettörténet-írást és intézményeit. Ily módon a kelet-európai performanszművészet nem pusztán a performatív, hanem a művészi cselekvés történeteként értelmeződik.
A kongresszus olyan kortárs és történeti stratégiákkal foglalkozik, melyeket alkalmazva művészek, kritikusok, és kutatók a performansz művészettörténetét létrehozták.

Klaniczay Júlia a Cabaret Voltaire bejáratánál, Zürich, Svájc, 2016.

Klaniczay Júlia a Cabaret Voltaire bejáratánál

Klaniczay Júlia előadása:
Performing for the present, documenting for the future – Artpool and performance art

A konferencia előadásokból megjelent folyóirat-különszám: Apparatus, no. 10. (2020)
Artmagazin hír

elválasztó

2016. november 22–23.

Auditorium di Sant’Apollonia, Firenze, Olaszország

Memorie del Contemporaneo

Klaniczay Júlia prezentációja a Sant’Apollonia auditóriumban, Firenze, Olaszország 2016.

Klaniczay Júlia prezentációja a Sant’Apollonia auditóriumban

Maurizio Nannucci a Zona archívumban, Firenze, Olaszország 2016.

Látogatás Maurizio Nannuccinál a Zona archívumban

elválasztó

2016. december 13–2017. február 25.

tranzit.sk, Pozsony, Szlovákia

Sitting Together – Parallel Chronologies of Coincidences in Eastern Europe

Az 1972-es Cseh, szlovák és magyar művészek találkozójának rekonstrukciója a Sitting Together kiállításon, tranzit.sk, Pozsony, Szlovákia, 2016.

A Sitting Together kiállítás véletlennek tűnő, azonban utólag mégis paradigmatikusnak mondható kapcsolatokat mutatott be Kelet-Európa művészeti színtereinek párhuzamos kronológiái között.

A bemutatott művek, filmek, dokumentációk szerzői: Peter Bartoš, Beke László, Bódy Gábor – Marcel Odenbach, Drozdik Orshi, Ľubomír Ďurček, Erdély Miklós, Petra Feriancová, Stano Filko, Květa Fulierová, Galántai György, Group 143, Háy Ágnes, Jovánovics György, Július Koller, Anna Kutera, KwieKulik, Maurer Dóra, Pauer Gyula, Vladimír Popovič, Rudolf Sikora, Petr Štembera, Szentjóby Tamás, Tót Endre, Türk Péter, Jiří Valoch és mások.

Kiállításon szerepelt a Galántai György Kápolnaműtermében 1972-ben megrendezett Cseh, szlovák és magyar művészek találkozójának rekonstrukciója részben az Artpooltól kölcsönzött fotódokumentumokkal.

László Zsuzsa és Petra Feriancová projektje

elválasztó

   

[holonikus szerveződés / holarchia 2010-től]

a holonikus szerveződés, vagy holarchia (holarchy) erőssége,
hogy rendkívül komplex rendszerek létrejöttét biztosítja

elválasztó

Az Artpool alternatív művészeti jelenléte Kapolcson