Policy Workshop: Klaniczay Júlia előadása a „Coordinating Policy Recommendations for Durable Action” találkozón a Horizon 2020 COURAGE és DANDELION projektek szervezésében, Brüsszel
a természet nem épít külön törvényeket, nagy egységes törvényei vannak (Szent-Györgyi Albert)
NEP4DISSENT working group találkozók
A NEP4DISSENT (New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent vagyis: Új tendenciák a kelet-európai másként gondolkodás kultúrájának kutatásában) az EU COST (European Cooperation in Science and Technology) programja, melyben az Artpool több munkatársa vesz részt saját kutatásaival. A program keretében szakmai találkozókra kerül sor. 2018-ban Bécsben, Prágában, Berlinben és Belgrádban rendeztek az egyes munkacsoportok találkozót, ahol a folyó kutatások ismertetésén túl ezeknek a projekt keretében való összehangolására tettek kísérletet.
2018. február 15–16.
A Magyarország tiéd lehet kiállítás (1984) és újrarendezései (1989, 2001, 2002) - Klaniczay Júlia bemutatója a NEP4DISSENT Working Group 6 találkozóján, Berlin
fotók: Selma Rizvić
2018. február 22–23.
Nagy Kristóf és Schuller Gabriella prezentációja a NEP4DISSENT (A New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent) Working Group 3 találkozóján, Bécs
2018. március 5–6.
Nagy Kristóf prezentációja a NEP4DISSENT (A New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent) Working Group 2 találkozóján, Prága
Artpool P60, Budapest
„HP Archívum” – finisszázs
a 2017. december 7-én nyílt „Halász Péter Archívum” kiállítás záróeseménye
Halász Péter (1943–2006), a Kassák Ház Stúdió, majd a New York-i Squat Theatre alapító tagja 1994 őszén „Hatalom Pénz Hírnév Szépség Szeretet” címmel újságszínházi sorozatot rendezett a budapesti Kamrában [bővebben]
facebook event
Akademie der Künste, Berlin
Notes From the Underground. Alternative Art and Music in Eastern Europe 1968–1994
A Muzeum Sztuki, Łódź-ban 2016-ban bemutatott kiállítás Berlinben az „Underground+Improvisation. Alternative Music and Art After 1968” című kiállítás keretében került újrarendezésre.
Kurátorok David Crowley és Daniel Muzyczuk
A kiállítás több magyar alkotó (Galántai György, Király Tamás, Ladik Katalin, Szemző Tibor, Zuzu-Vető, A.E. Bizottság) részvételével a kommunizmus időszakában a kelet-európai vizuális művészek és zenészek között kibontakozó szoros és dinamikus kapcsolatokat tárja fel.
A kiállításon szerepel Galántai György négy hangszobra:
Irányított véletlen, 1985
Emlékmalom, 1985
Tájolt félkerék, 1985
Lépésgyökerek motorja, 1985
és az 1985-ös VHK koncert Galántai szobrokon (Petőfi Csarnok)továbbá Aktuális Levél számok és Artpool Rádió kazetták
2018. május 6. - Akademie der Künste - Hanseatenweg, Berlin
DISKURS / DISCOURSE: Welcome to Hungary
Beszélgetés a kiállítás finisszázsa alkalmából Galántai György, Klaniczay Júlia, Hock Beáta és David Crowley részvételével.
Notes from the Underground, záró előadás Galántai György, Klaniczay Júlia és David Crowley részvételével, moderátor: Hock Beáta
Artpool P60, Budapest
Az Irodalom Éjszakája eseményeinek egyik helyszíne az Artpool P60
Az Irodalom Éjszakája ötlet 2006-ban Prágából indult és 2016-ban ért Budapestre. A szervezők célja, hogy a hazai közönség egy éjszaka leforgása alatt bepillantást nyerjen meghatározó európai és Európán kívüli, többnyire mai, fiatal szerzők szövegeibe, és ezáltal kedvet kapjon a kortárs irodalom, és ezen keresztül más kultúrák alaposabb megismeréséhez. 2018-ban olyan izgalmas és sok esetben a nagyközönség számára nem látogatható VI. kerületi helyszínek között tarthat világirodalmi sétát az érdeklődő, mint a Prezi, a Terézvárosi Templom Plébániája vagy az Artpool P60. Az idei téma – a Radnóti Színház színészeinek tolmácsolásában – a szerelem. [bővebben]
Artpool P60, Budapest
P60 / Gy50 Gyarmati Zsolt
Gyarmati Zsolt 50. születésnapjának ünnepléseként a művész különböző korszakainak alkotásaiból válogatott visszatekintő kiállítás.
megnyitja: Horváth Márk filozófus, kurátor: Paksi Endre Lehel
„Gyarmati Zsolt művei virális önmegtermékenyítő cirkulatív rendszerek, olyan csodálatos ikonok, amelyek minden ember utáni túlterhelt processzorokon át is az őrült nevetésbe omló szeretetre szólítanak fel. Szeretni a világvégét, átölelni a megsemmisülést, élvezni a szükség- szerűtlenséget és a szertelen művészet tombolását!” Horváth Márk, exindex
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Kurátor: Százados László
Az Artpool a kiállítást a kutatás támogatásával, és a képeken látható fotók és dokumentumok kölcsönzésével segítette
A kezdő képen a kiállítás kurátora, Százados László (fotók: Halasi Dóra)
2018. április 28–augusztus 26.
Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart - Berlin
Hello World. Revision einer Sammlung / Hello World. Revising a Collection
„Berlin kiemelkedő jelentőségű jelenkori művészeti múzeumában, a Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart-ban augusztus 26-ig látogatható a Hello World című nagyszabású kiállítás, ami Revision einer Sammlung (Egy gyűjtemény revíziója) alcímmel azt a kérdést vizsgálja, hogyan tudja egy alapvetően nyugat-európai és amerikai súlypontokkal felépített gyűjtemény más régiók művészeti áramlatainak bemutatásával és transzkulturális szemlélettel bővíteni fókuszát. Ezt a kérdésfelvetést a globalizáció, az azzal összefüggő esélyek és veszélyek teszik igazán időszerűvé. A 13 fejezetre tagolt, több mint 250 művész alkotásait felvonultató tárlat alapját a Nationalgalerie Berlin saját gyűjteményéből válogatott 200 mű képezi (a Hamburger Bahnhof a Nationalgalerie-hez tartozó múzeumok egyike), amit más németországi és külföldi gyűjteményekből további 550 munka egészít ki. Az egyes fejezetek a gyűjtemény lehetséges megközelítésmódjait dolgozzák fel, és szándékuk szerint segítséget nyújtanak a kollekció továbbfejlesztése szempontrendszerének kialakításához. A tárlat egyes fejezeteit összesen 11 kurátor jegyzi, a főkurátor Udo Kittelmann, a Nationalgalerie igazgatója. Sajnos az igen széles nemzetközi merítésű tárlaton kevés magyar művész alkotása kapott helyet, Moholy-Nagy László és Kemény Zoltán művei mellett a ma is aktív nemzedéket egyedül Galántai György képviseli. Ő abban a fejezetben szerepel egy performanszának fotósorozatával, ami a kelet-európai szocialista országok alternatív művészeti törekvéseit mutatja be a múlt század 50-es – 80-as éveiben, a múzeum saját anyaga mellett főként a ljubljanai Moderna Galerija gyűjteményéből kölcsönzött munkákkal – Galántai sorozata is Ljubljanából érkezett Berlinbe.” [forrás]
Galántai György: Homage to Vera Mukhina, 1980. – A művet bemutató szekció (Sites of Sustainability / Pavilions, Manifestos and Crypts) kurátora: Zdenka Badovinac
Mediawave Film & Music Fesztivál, Komáromi Erőd
Párhuzamos Kultúráért Díj átadása
Az Artpool alapítóinak (Galántai György és Klaniczay Júlia) több évtizedes tevékenységét a Mediawave Film & Music Festivál 2018-ban a Párhuzamos Kultúráért Díjjal ismerte el.
A díjat Durst György adta át.
Durst György, Klaniczay Júlia és Galántai György
Wende Museum of the Cold War, Culver City, CA
Promote, Tolerate, Ban: Art and Culture in Cold War Hungary - The Getty Research Institute és a Wende Museum of the Cold War együttműködésében megvalósult kiállítás.
Kurátorok: Isotta Poggi és Cristina Cuevas-Wolf
(Az Artpool a kiállítást a kutatási támogatásával, fotó- és videóanyag kölcsönzésével segítette)
A kiállítás Artpoolt érintő blokkja (Galántai György balatonboglári kápolnaműtermének és pár Artpool projektnek a dokumentumaival a Getty gyűjteményéből) - Palotai Klára mobilfotói
könyvmegjelenés
A Muhina projekt. Létértelmezések Galántai György életművében
Könyvkoncepció és -terv: Galántai György, szerkesztette: Klaniczay Júlia
Vintage Galéria, 2018
A könyv apropója a Vintage Galériában 2017-ben megrendezett kiállítás: Galántai György: 21 fotó a Muhina projektből / 1980–83
Schuller Gabriella könyvismertetője
A könyv letöltése: A Muhina projekt pdf (34Mb)
Artpool P60, Budapest
Talált tárlat – Lemuel Gulliver emlékezete
A Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos hallgatóinak felfedezésen alapuló diplomakiállítása.
Kurátorok: Feigl Fruzsina, Lépold Zsanett, Szörényi Péter
kiállítók: Albert Ádám, Csató József, Csernovszky Júlia, Gosztola Kitti, Gyenis Tibor, Implausible Works, Kárpáti János Iván, Kophelyi Dániel, Kútvölgyi-Szabó Áron, Lakner Antal, Molnár Zsolt, Monhor Viktória, Peternák Anna, Szegedy-Maszák Zoltán, Szimán György, Tranker Kata, Vidra Réka
FUGA, Budapest
Kurátor: Erős Nikolett
„A Kockázati tényezők jól és alig ismert hazai és közép-kelet-európai archívumok anyagából válogat, és a gyűjtemények kialakulását, létrejöttük célját, társadalmi és politikai környezetüket állítja a középpontba. Azt, hogy az egykor rejtett, marginalizált vagy elnyomott tevékenységek dokumentumait hogyan helyezte rá az elmúlt három évtized a társadalmi emlékezet térképére – vagy hogyan felejtette le arról.” artnews.hu
A vándorkiállítás további állomásai: Reduta Banku Polskiego, Varsó (2018. augusztus 21–szeptember 9.); Národní památník na Vítkove, Prague (2018. szeptember 19–október 14.); Pisztory Palace, Bratislava (2018. november); The Sighet Memorial Exhibition Space, Bucharest (2018. december)
A kiállítás a COURAGE – kulturális ellenállás: az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban című projekt keretében valósult meg.
Artpool Művészetkutató Központ
Múzeumok éjszakája az Artpoolban
Archívumi „tárlatvezetések” négy turnusban, másfél órás látogatási időtartamban Halasi Dóra, Schuller Gabriella és Szirmai Anna vezetésével (12–15 fős csoportok)
Múzeumok éjszakája az Artpoolban
GALÁNTAI HÁZ, és 51-ES KÖRZET, Kapolcs
Artpool Művészetkutató Központ / Szépművészeti Múzeum - Alternatív Művészeti Tér
kiállítás, installáció, videó – kurátor: Galántai György
A Galántai Ház kiállítóterében a PÉNZ A PÉNZ UTÁN című kiállítás válogatás az Artpool művészpénz gyűjteményéből.
// hangdíszletek, videó-darabok, taoista hangportál //
Kurátor: Galántai György
Mit rejt a „HOLONIKUS REALIZMUS” fogalma?
Az 51-es körzet ezévi kiállítás-eseménye a „HOLONIKUS REALIZMUS” fogalmának felvetésére és körbejárására épül.
A kiinduló téma a társadalmi identitás három esete:
Az első Halász Péter 1994 őszi „Hatalom Pénz Hírnév Szépség Szeretet” című újságszínházi sorozata.
A második: Halász Péter Kassák Színházának dokumentumai Galántai György kriminalizált balatonboglári kápolna-műterméből 1973-ból. („Happening a kriptában”)
A harmadik: az 1984-es „Magyarország a tiéd lehet / Nemzetközi Magyarország” című betiltott kiállítás a Kassák színházhoz is kötődő III/III-as besúgó jelentéséhez kapcsolódóan.
Ezzel párbeszédben találjuk a személyes identitás eseteit, három művész eredeti műveit: Gyarmati Zsolt (1968) képeit, Kalmár János (1952) szobrait és Galántai György (1941) „holon post” molinóit,
kurátor: Galántai György
VENDÉG: ISBN – Könyv+Galéria
Az ISBN könyvgaléria és Istvánkó Bea az 51-es körzetben
ERASMUS+. Art Archives Exchange – Educational Strategies for Contemporary Art Archives
2018 szeptemberében indult kétéves Európai Uniós projekt (2018-2020). A projektben résztvevő archívumok: basis wien (Wien), Artpool Művészetkutató Központ / Szépművészeti Múzeum (Budapest), Moderna galerija (Ljubljana), Archiv vytvarneho umeni (Prague), Muzeul National de Arta Contemporana al Romaniei (Bucharest).
A projekt célja az archívumok közötti együttműködés, a jó archívumi gyakorlatok megismerése és átadása, az egymástól való tanulás, kulturális örökség megőrzésének és továbbadásának lehetőségei a művészeti archívumok szempontjából.
2018. szeptember 12–13. - basis wien, Bécs
A projektindító ismerkedő és stratégia-kidolgozó első meetingen Klaniczay Júlia prezentációja az Artpool Művészetkutató Központról.
Az Artpool meghívást kapott a European Art Net projektbe és ennek keretében vendégként részt vettünk a Bécsben 2018 szeptemberben tartott éves találkozón, ahol egy rövid prezentáció keretében Klaniczay Júlia bemutatta az Artpool Művészetkutató Központot és archívumát.
Az EAN célja alapvetően a művészeti archívumi adatbázisok összehangolása és összekapcsolása, amihez hosszabb távon az Artpoolnak is érdemes csatlakoznia, de ehhez előbb saját adatbázisainkat szükséges modernizálni. A projektben résztvevő európai művészeti intézmények egy közös adatbázist tartanak fenn és az éves találkozók költségeit is maguk állják.
Csoportkép a European Art Net éves találkozó résztvevőiről
Projektpartnerek: Andrea Neidhöfer, Helene Baur, Verena Lindner, Marc-Paul Ibitz (basis wien, Vienna), Anne Thurmann-Jajes (Centre for Artists‘ Publications, Bremen), Birgit Jooss (documenta Archiv, Kassel), Anastasia Tarasova (Garage Archive Collection, Moscow), Kathrin Mayer (Institut für moderne Kunst, Nuremberg), Anke Schlecht, Claudia Jolles, Gerold Ritter (kunstbulletin / artlog, Zurich) Elke Purpus (Kunst- und Museumsbibliothek der Stadt Köln, Cologne), Jana Ferjan, Teja Merhar (Moderna galerija, sLjubljana), Daniela Daneliuc (MNAC National Museum of Contemporary Art, Bucharest), Michael Schmid (SIK-ISEA, Zurich), Brigitte Jacobs van Renswou (ZADIK, Cologne);
Vendégek: Pavlína Morganová (Academy of Fine Arts, Prague), Barbora Špičáková (Archive of Fine Arts, Prague), Debora Rossi (Archivio Storico della Biennale di Venezia, Venice), Júlia Klaniczay (Artpool Art Research Center, Budapest), Gerd Zillner (Austrian Frederick and Lillian Kiesler Private Foundation, Vienna), Christian Huemer (Belvedere Research Center, Vienna), Jürgen Enge (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Basel), Manuela Putz (Forschungsstelle Osteuropa an der Universität Bremen, Bremen), Sonja Gasser (Kunsthaus Zürich, Zurich), Marlene Hans, Hans Werner Poschauko (Maria Lassnig Foundation, Vienna), Anita Hopmans (RKD - Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Den Haag), Katharina Neuburger (Skulptur Projekte Münster, Münster), Sabine Folie, Dagmar Schink (VALIE EXPORT Center, Linz)
2018. szeptember 14-november 16.
acb Galéria, Budapest
Fenyvesi Tóth Árpád: Splendid Isolation kiállítás
(A kiállítást és a katalógus megvalósulását az Artpool a kutatás támogatásával és fotóanyag kölcsönzésével segítette)
Katalógus-bemutató a kiállítás finisszázsán (Pados Gábor, Kürti Emese és Barkóczi Flóra)
2018. október 13–2019. március 24.
Fővárosi Képtár – Kiscelli Múzeum, Budapest
1971 – Párhuzamos különidők kiállítás
A kiállítás két, egykorú műcsoportból indult ki, az 1971-es év és tágabban értelmezve az 1968–1973 közötti időszak művészeti eseményeit és különböző művész-generációk párhuzamos tevékenységeit összevetve, és ezeken keresztül mutatott rá a Kádár-korszak képzőművészetének összetett jelenségeire.
Az egyik kiindulópontot jelentő műcsoport Beke László 1971-es Elképzelés projektjéhez kapcsolódik, melyet az Artpool 2001-es Lehetelen Realizmus kiállítása és annak weboldala elevenített fel először.
A kiállítás „Kontextus” című szekciójában a Balatonboglári Kápolnaműterem dokumentációja, a Visszatekintés című részében pedig az erről készült interjúfilm, a Vakáció szerepelt.
Kurátorok: Hegyi Dóra, László Zsuzsa, Leposa Zsóka, Róka Enikő, Százados László
Együttműködő művész: Kaszás Tamás
Együtthatók. Interjúfilm az Elképzelések résztvevőinek és szervezőinek visszaemlékezéseiből.
2018. október 26–2019. január 27.
Muzeum Sztuki, Łódź
The Avant-garde and the State kiállítás
A kiállításhoz a magyar vonatkozásokat Popovics Viktória dolgozta fel. Munkáját az Artpool a kutatás támogatásával és a katalógushoz fotóanyag kölcsönzésével segítette.
2018. november 7–2019. március 3.
Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, University of California, Berkeley, CA; majd 2019. március 28–június 28.: Mead Art Museum
Dimensionism: Modern Art in the Age of Einstein kiállítás
a Mead Art Museum at Amherst College, Amherst, MA szervezésében.
Kurátor: Vanja Malloy
A theartnewspaper.com kiállítás-ismertetője
Vanja Malloy először 2016 nyarán járt az Artpoolban, hogy a Dimenzionista Manifesztum és Tamkó Sirató Károly anyagát kutassa. A kiállításhoz javasoltuk a téma ismert kutatója, Botár Olivér bevonását, aki így mind a kiállítás, mind pedig a kiadvány előkészítésében közreműködött.
A kiállítás alkalmából megjelent kiadvány:
Dimensionism: Modern Art in the Age of Einstein
edited by Vanja V. Malloy; foreword by David Little
Mead Art Museum, Amherst College, Amherst, MA / The MIT Press, Cambridge, MA, London,
England, 2018, 328 pp., illus. 56 col., 54 b&w.
A kiállítás bőségesen illusztrált katalógusa tartalmazza angol fordításban az Artpool és a Magyar Műhely gondozásában 2010-ben megjelent A Dimenzionista Manifesztum története kiadványt is.
FUGA, Budapest
Ön itt áll! Budapest művészeti koordinátái 1968–1993 projekt a Fotóhónap2018 „Nagyváros brand / City Brand” kiállításának keretében.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak kutatási projektje a városi térhasználatról 1968–1993 közötti művészeti akciók, performanszok, helyspecifikus installációk, videóművek és fotósorozatok felhasználásával.
Kiállító művészek: BÁLINT István, BENKŐ Imre, Bruno BOUREL, CSÁSZÁRI Gábor, Dr MÁRIÁS Béla, ELEK Is, GALÁNTAI György, GULYÁS Miklós, HAJAS Tibor, HORVÁTH Péter, INCONNU, KEREKES Gábor, KIRÁLY Tamás, KOROKNAI Zsolt, LAKNER Antal, SUGÁR János, SZENTJÓBY Tamás, SZOMBATHY Bálint
Kurátorok: Farkas Tiffany, Grisztel Eliza, Krnács Sára, Polgár Anett Enikő, Szentimrey Borbála Klára, Szőlősi Dominika, Tóth Gréta, Úri Szűcs Luca, Várhelyi Valentina
Témavezetők: Lázár Eszter, Szigethy Anna
A projekt a „Kiállítás rendezési gyakorlat” szeminárium keretein belül valósult meg.
A projektbe beválogatott két Galántai mű:
– Hősök tere: Galántai György: HOMMAGE À VERA MUHINA (Klaniczay Júlia és G. A. Cavellini részvételével), 1980. május 24.
– Budapest, Kavics utca 3.: Galántai György: Tűzszobor, 1985–1991
Artpool Művészetkutató Központ, Budapest
Kunst unter Bedingung – Von Budapest lernen (Art under Condition – Learning from Budapest) – a HGB, Academy of Fine Arts, Leipzig (Dr. Andreas Broeckmann) és az MKE Intermédia tanszékével közösen szevezett szeminárium budapesti tanulmányi kirándulásának egyik eseményeként találkozó és beszélgetés az Artpoolban a mintegy 20 fős lipcsei csoport részvételével.
A HGB, Academy of Fine Arts, Leipzig csoportja az Artpoolban.
Az utolsó képen Galántai György, Andreas Broeckmann és Klaniczay Júlia
A „Művészet feltételekkel - Tanulás Budapesttől” szeminárium és kirándulás azt a kérdést vizsgálja, amely nem kerülhető meg, ha ma a budapesti (és nem csak a budapesti) kortárs művészetre gondolunk: melyek azok a társadalmi, kulturális, politikai és történelmi körülmények / feltételek, melyek meghatározzák a művészet és kultúra létrejöttét, bemutatását és befogadását.
Magyar Tudományos Akadémia – Humán Tudományok Kutatóháza, Budapest
The Cultural Heritage of Dissent. Final Conference of the Courage Project / a Courage Project záró konferenciája
COURAGE – Gyűjtemények hálózata (Kulturális ellenállás. Az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban). Hároméves nemzetközi kutatóprogram (2016–2019) a Horizon 2020 Európai Uniós keretprogramban.
A projekt 2019 tavaszáig tart, 2018 decemberben volt a záró konferencia, ahol többek között Klaniczay Júlia is előadott. A projektről és eredményeiről, valamint a konferenciák előadásairól két kötet jelent meg. A COURAGE online adatbázisa, ahol az Artpool legfontosabb és a témába vágó gyűjteményei is ismertetésre kerülnek folyamatosan frissül és 2019 során elkészül.
2018. november 28. - MTA Zenetudományi Intézet, Budapest
ARTPOOL: The Experimental Art Archive of East-Central Europe – An “Active Archive” Producing, Networking, Curating, and Researching Art since 1970 – Klaniczay Júlia előadása a Courage Project záró konferenciáján, a Cultural Opposition – Underground and Music panel keretében.
Részletes szakmai beszámolónk az artpoolban folyó kutatásokról, könyvtárunk új szerzeményeiről itt érhető el.