Artpool40 – Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok
Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája
Budapest, 2020. február 20-21. Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem
- Koncepció | Felhívás | Program | Absztraktok és videók | Életrajzok | Fotógaléria
- Absztraktok és videók
Agustina Andreoletti | Zdenka Badovinac | David Crowley | Cseh-Varga Katalin | Mela Dávila Freire | Lina Džuverović | Meghan Forbes | Daniel Grúň | Sarah Haylett | John Held | Roddy Hunter – Bodor Judit | Jasna Jakšić – Tihana Puc | Klara Kemp-Welch | Kaja Kraner | Kürti Emese | Karolina Majewska-Güde | Páldi Lívia | Henar Rivière | Sven Spieker | Kristine Stiles | Timár Katalin | Tomasz Załuski | Elisabeth Zimmermann
David Crowley [Életrajz]
A mindennapok archiválása a késő szocializmusban
Absztrakt:
A nyolcvanas évek közepén moszkvai kutatók - Mihail Epstein filozófussal egyetemben - vallási szekták felbukkanását vizsgálták, melyek a szovjet értelmiség körében jelentek meg, egy olyan társadalomban, amely az ateizmus mellett köteleződött el. A projekt eredménye egy archívum és egy kézikönyv lett, mely ezt az új szektarianizmust dokumentálta: fizikusok ezoterikus hiedelmeit, akik, például különleges jelentőséget tulajdonítottak a fénynek; illetve filológusokét, akik szakrális jelentéseket ismertek fel bizonyos szavakban.
David Crowley előadásában Epstein kézikönyvét mint a hetvenes-nyolcvanas évek szovjet művészeinek „posztateista vallásosságához” nyújtott kalauzát mutatja be. Mások mellett Viktor Pivovarovot, Ilja Kabakovot és Andrej Monasztirszkijt elbűvölte ez a bürokratikus esztétikának nevezhető szféra, és a hétköznapiság archivistái lettek. Ugyanakkor ez a hétköznapiság nem az élet profán oldalára vonatkozik: még a legjelentéktelenebb szovjet dolgok is potenciális tárgyai annak, amit Pivovarov „szakralizációnak” nevezett.