Artpool40Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok

Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája

Budapest, 2020. február 20-21. Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem

Agustina Andreoletti | Zdenka Badovinac | David Crowley | Cseh-Varga Katalin | Mela Dávila Freire | Lina Džuverović | Meghan Forbes | Daniel Grúň | Sarah Haylett | John Held | Roddy HunterBodor Judit | Jasna JakšićTihana Puc | Klara Kemp-Welch | Kaja Kraner | Kürti Emese | Karolina Majewska-Güde | Páldi Lívia | Henar Rivière | Sven Spieker | Kristine Stiles | Timár Katalin | Tomasz Załuski | Elisabeth Zimmermann

Páldi Lívia [Életrajz]
Aktív archívum – lassú intézmény (2017–2020)

Absztrakt:

A prezentáció javaslatot tesz arra, hogy miként lehet az archívum a produkció tere és eszköze, és hogy a kutatás eredménycentrikus kondicionáltságára vonatkozó folyamatos rákérdezés hogyan teszi sokkal összetettebbé / hogyan komplikálja az archívummal való munkát.

Az Aktív archívum – lassú intézmény egy hosszú távú kutatás, amelyet 2017-ben kezdeményeztem. Úgy dolgozom a Project Art Center (PAC) több mint 50 éves történetével, hogy elsősorban a lehetséges intézményi átalakulásra irányuló javaslatokat vizsgálom az archívumi anyagokban. A kutatás egyfelől lehetőséget teremt az egyik legrégebbi ír multiművészeti központ lehetőségeinek és felelősségének újragondolásához, másfelől segít “lassítani”, ideiglenesen felfüggeszteni a kiállítás-centrikus működést, hogy a galériát átmenetileg a termékeny visszavonulás terévé alakítsam.

A kutatási folyamat bemutatásának első állomása a The Long Goodbye [Hosszú búcsú, 2019] dokumentumok, mozgóképek, hang- és fotómunkák installációjaként valósult meg olyan művészek új, a kiállításra készült műveivel, akik privát archívumi anyagaikból dolgoztak a központ történetében jelentős időszakra, az 1990-es évek végére fókuszálva.

A PAC archívumának újraértelmezése nem csupán a változások és stagnálások árnyaltabb megértését segíti a posztkoloniális ír társadalomban, hanem olyan ma is aktuális kérdésekét, mint a létbizonytalanság erősödése a kulturális területen, a nemi egyenlőtlenségek, vagy a cenzúra kérdése. Az Aktív Archívum azt is vizsgálja, miként tudja egy archívum, mint a nem-uniformizált csere egy formája, elősegíteni a kutatás, alkotás és terjesztés szerepeinek és felelősségeinek újrafogalmazását.

Előadásomban hivatkozom majd néhány, a PAC-ben rendezett és az Aktív Archívum kutatást segítő művészeti és kurátori projektre is. Továbbá kitérek arra is, hogy ezek az archívumi prezentációk és ideiglenes közösségi terek hogyan formálódnak a művészeti, kurátori és akadémiai kompetencia-területekkel párbeszédben.