Artpool40Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok

Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája

Budapest, 2020. február 20-21. Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem

Agustina Andreoletti | Zdenka Badovinac | David Crowley | Cseh-Varga Katalin | Mela Dávila Freire | Lina Džuverović | Meghan Forbes | Daniel Grúň | Sarah Haylett | John Held | Roddy Hunter – Bodor Judit | Jasna JakšićTihana Puc | Klara Kemp-Welch | Kaja Kraner | Kürti Emese | Karolina Majewska-Güde | Páldi Lívia | Henar Rivière | Sven Spieker | Kristine Stiles | Timár Katalin | Tomasz Załuski | Elisabeth Zimmermann

Roddy Hunter és Bodor Judit [Életrajz]
artpool.hu: felhasználói útmutató

Absztrakt:

Míg az Artpool már 1979-tól „aktív archívum”-ként működött, jelenléte a virtuális térben, az artpool.hu website-on keresztül, 1996-tól indult el. Az aktív archívum „önelőhívó” képességének értelmében az artpool.hu a hálózatban áramló művészeti gyakorlatok (mint pl. a mail art) digitalizált gyűjteményénél tágabban határozható meg mint, az információ - vagy ahogy ma mondjuk, az adatok – digitális hálózatban való terjesztésének és cseréjének eszköze. Az Artpool működése Galántai György „kérlek, küldj információt a tevékenységedről” megkeresésének a (postai és digitális) hálózatban való körforgásán alapul, amely többirányú párbeszédet eredményez. Ennek különböző példái az Artpool Ray Johnson projektje („Please Send to …” és „Please Add to & Return”) és az Artpoolba nemrég bekerült Peter Horobin „DATA: Daily Action Time Archive.” Az információ és adatcsere mint a művészeti rendszer valutája azt sugallja, hogy az Artpool konceptuálisan, ha materiálisan nem is, alapvetően mindig is digitális volt, és ezzel a hozzáállással előrejelezte a művészeti alkotás ma már mindenhol jelenlévő digitális helyzetét. A működéséből adódóan az artpool.hu jövőbeli létezésével kapcsolatos kérdések jelentősen eltérnek az Artpool tárgyi gyűjteményének múzeumi státuszával kapcsolatos gyakorlati kérdésektől. Előadásunk az artpool.hu történeti, kritikai és filozófiai „oldaltérképének” egy lehetséges vázlata, amin keresztül meghatározzuk fő tulajdonságait és helyét a kortárs hálózati művészeti gyakorlatok között, valamint felvetünk néhány kérdést és feltételezést a jövőjével kapcsolatban.