Artpool40Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok

Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája

Budapest, 2020. február 20-21. Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem

Agustina Andreoletti | Zdenka Badovinac | David Crowley | Cseh-Varga Katalin | Mela Dávila Freire | Lina Džuverović | Meghan Forbes | Daniel Grúň | Sarah Haylett | John Held | Roddy HunterBodor Judit | Jasna JakšićTihana Puc | Klara Kemp-Welch | Kaja Kraner | Kürti Emese | Karolina Majewska-Güde | Páldi Lívia | Henar Rivière | Sven Spieker | Kristine Stiles | Timár Katalin | Tomasz Załuski | Elisabeth Zimmermann

Mela Dávila Freire [Életrajz]
„Köztünk lévő építő kapcsolat”. Ulises Carrión: Other Books and So

Absztrakt:

A hatvanas és hetvenes években a mail art mozgalom számos latin-amerikai és európai országban élő résztvevővel széles körű együttműködési hálózatot hozott létre az Atlanti-óceán mindkét partján. Figyelemre méltó, hogy a hálózat egyik fő kezdeményezője, Ulises Carrión felváltva élt Mexikóban és Hollandiában, Európa szívében.

Ulises Carrión a mexikói San Andrés de Tuxtla (Veracruz) városában született 1941-ben. Miután irodalmi tanulmányokat folytatott Mexikóban és Angliában a hetvenes évek elején, Amszterdamban telepedett le, ahol 1989-ben bekövetkezett haláláig élt. Carrión írói és művészeti munkássága különböző médiumokon ível át: elméleti írások, interjúk, kritikák, esszék, jegyzetek, fordítások, költemények, elbeszélések, „könyvmunkák”, projektek, rajzok, nyelvi performanszok (amelyekben keveredett az experimentális költészet, a hangművészet és a konceptuális színház), és videók szerzője. Munkássága összesen 24 évet ölel fel, írói pályakezdésétől kiadói tevékenykedéséig. Szépíróként kezdte, majd az experimentális költészet felé fordult, kifejlesztette „könyvmunka” koncepcióját (ezt a The New Art of Making Books című, 1975-ben megjelent meghatározó szövegében tette közzé), majd magazinkiadással foglalkozott, a nyolcvanas években pedig a különböző felhívásaira beérkező anyagokat videón dokumentálta.

Ulises Carrión tevékenysége magában foglalta a könyvesboltot, amelyet igazgatott, a kiállításokat, amelyeket kezdeményezett és amelyeknek kurátora volt, a nemzetközi és személyes hálózatokat, amelyeket sikeresen felépített, és a hatalmas archívumot, amely ezeknek a tevékenységek az eredményeképpen jött létre.

1972-ben, Amszterdamba való megérkezésekor Carrión három alternatív teret alapított: elsőként az In-Out-Centert (1972–1974), majd az Other Books and So könyvesboltot (1975–1979), és végül, miután a könyvesboltot bezárta, az Other Books and So archívumot (1979–1982/1989). Az Other Books and So archívum különféle művészeti produktumok végső befogadóhelye lett, melyek a művészekkel folytatott cserék, illetve Carrión saját művészi és szervezői tevékenységének köszönhetően gyűltek össze az évek során. Az Other Books and So archívum művészek könyveit és „könyvmunkáit”, számos mail art küldeményt, multiplikákat, magazinokat és Carrión három művészeti helyszínének levelezését tartalmazza. Ezeken a helyszíneken nem csupán saját munkáit mutatta be, hanem kiállításokat is szervezett művészek kiadványaiból, mail art és bélyegmunkáiból, több más projekt mellett.

Carrión 1977 és 1978 között jelentette meg az Ephemera magazint (Amszterdam). A 11. számot Magyarországnak szentelte, amelyet Galántai György és Klaniczay Júlia, egy a Carriónéhoz hasonló művészkezdeményezés, a később jelentős archívummá váló Artpool alapítói állítottak össze. Ugyanakkor az Other Books and So archívumnak sajnos egészen más lett a sorsa, mint az Artpoolnak.

Előadásomban Ulises Carrión, a „hálózatépítő” és a „művészeti agitátor” történetét mutatom be, aki következetesen összeköttetéseket hozott létre Latin-Amerika, Nyugat- és Kelet-Európa között, ahogy erről számos tevékenysége és a levelezése is tanúskodik. Előadásom elsődleges fókusza a kapcsolat az Other Books and So és a magyarországi alternatív szcéna között a hetvenes és nyolcvanas években.

(A címben szereplő idézet egy levélből származik, amelyet fenyvesi Tóth Árpád küldött Ulises Cariónnak a hetvenes években.)