K53/Baroni monitor / videó tér
Vittore Baroni networker, kurátor szintetikus prezentációja
az 1986 óta hatévenként szervezett Decentralized World Wide Congresses projektek koncepciójáról - öt részben.
K51/fafészer / videó tér
The Verve - Bitter Sweet Symphony (1997) 4:25, nézettség: 820 millió
1998 – AZ INSTALLÁCIÓ ÉVE – Robert Filliou és Joachim Pfeufer 1976-os budapesti installációjának rekonstrukciója, továbbá az Artpool felhívására érkezett, valamint gyűjteményeiből és archívumából származó régebbi installáció-dokumentumok, videóinstallációk és installáció-videók, hang és zenei installációk, szöveg-installációk, fotók, poszterek, másolatok, tervek, fluxus-, mail art-, és web-diagramok.
Erdély Miklós (1928–1986) életműkiállítás, Műcsarnok, 1998.10.17–11.20.
1999 – A KONTEXTUS ÉVE – LÁB-BELI DOLGOK nemzetközi kiállítás. A személyes (láb) és nem személyes (lábbeli) kontextusa, az egyéni, a törzsi, a nemzeti, a nemzetközi, a biológiai, a filozófiai, a technológiai, a társadalmi, a politikai és művészeti jelentések egybeolvasása - egy kiállítás keretein belül - a másként olvasás lehetőségét kínálja.
1999. december 28-án 18 órától
az első Kamilla-nap
az Artpool P60-ban
Előbb – utóbb, rongyszőnyeg az avantgarde-nak
Hajdu István új kötetéről beszélget Beke László, Sebők Zoltán és Hajdu István.
2000 – A VÉLETLEN ÉVE – a XX. század utolsó éve – a XXI. század nulladik éveként értelmezve alkalmas arra, hogy az Artpool Művészetkutató Központ VÉLETLEN projektjének ÉVE legyen, lenullázva a történteket, a véletlenekből megkíséreljen egy „önösszeszerelő” újraépülést és megközelítse a LEHETETLEN-t (2001).
Internet.galaxis.2000 - A hazai információs társadalom fejlődését alapvetően meghatározó új programok és kezdeményezések bemutatásának helyszíne. A digitális grafikai és interaktív internet-művészeti kiállítás témája a küszöb, amelynek sokféle értelmezési lehetősége közül a szervezők hármat emeltek ki: ingerküszöb, évezred küszöb, küszöbérték.
Galántai György virtuális előadása hat változatban.
2000. december 28-án 18 órától
Kamilla-nap
VÉLETLEN KLUB
a véletlen-kedvelők vakvéletlen találkozója
a találkozó aktuális témája a lehetséges és a lehetetlen
koegzisztenciája ... lehetséges, hogy ez az esemény evolúciós véletlenként
a LEHETETLEN ÉV (2001) kiindulópontjává válik ... (?)
„Véletlenül semmi sem volt.
Semmi ok nem volt arra, hogy valami legyen.
De arra sem volt semmi ok, hogy bármi ne legyen.
Miután semmi sem akadályozta, hogy valami legyen, véletlenül valami lett.”
(Erdély Miklós)
lehetetlen + véletlen = lehetséges + véletlen = lehetetlen
2001 – A LEHETETLEN ÉVE – Séta a lehetetlenben.
A kvantummechanika törvényeivel szemlélve a világot,
nem lehetetlen, hogy egy objektum hirtelen,
minden ok nélkül megjelenik a tér egyik pontján.
AZ EGYSÉGES OLVASÁSI MÓD
(reaktív és transz-kontextualizált információk)
"Az a legegyszerűbb valami, amit nekünk itt közölnünk kell,
nem hasonmása az igazságnak, hanem maga az igazság."
(Ludwig Wittgenstein)
– A régi olvasási módból az újba való átmenetkor
a történeti, értékelő, politikai tudatból átugrunk a kibernetikai,
értelemadó, játékos tudatba.
A jövőben ezzel a tudattal fogunk olvasni.
Az új olvasási mód esetében döntő, hogy
a világot és mi magunkat értelmetlennek (abszurdnak) tekintsük,
és hogy a világot és magunkat szemcsézve,
e szemeket utóbb valami értelmes dologgá rakjuk össze.
(Vilém Flusser)
2002
A KÉTSÉG ÉVE
2002 – Akiben nincs kétely, esélye sincs rá, hogy az igazság közelébe jusson. – A fényképész kételkedik, de nem egy tudományos, vallásos vagy egzisztenciális kétely értelmében, hanem egy újfajta kétely értelmében, amelyben a megtorpanás és a döntés magvakká őrlődnek szét, egy kvantumszerű, atomizált kételkedés magvaivá. – A filozófusnak mindig a világ kettős szerkezetével: a naivitásban előfeltételezett és a tényleges világ kettősségével kell számolnia. Egy bizonyos rend (a szimmetriasértések rendje) végigvonul az anyag fejlődésén. – Ezek az anyagi tulajdonságok és rend természettörvényekben, a szimmetria és a szimmetriasértés törvényeiben tükröződnek. – Néhányan úgy vélik: mindaz parajelenség, amit még nem kutattunk ki, amit még nem tudunk tudományosan megmagyarázni. – A világegyetemnek úgy, ahogy van, lehet tudata, és a tudatnak úgy, ahogy van, lehet világegyeteme.
2002
EURÓPÁBÓL EURÓPÁBA
A JÖVŐ EMLÉKEI
A 10 éves Artpool Művészetkutató Központ dokumentum kiállítása.
1992. március 20-án 18 órakor Marschall Miklós
főpolgármester-helyettes avatta fel a központot, és
2002. március 20-án 18 órakor Marschall Miklós,
a Transparency International kelet-európai igazgatója [Berlin]
nyitja meg a jubileumi kiállítást.
Az Artpool kezdetben (1979) a világban magyar – európai, később (1992) európaiként magyar – a világban.
A jövő emlékei a mindenkori jelenben vannak, mert ami még nincs, de lesz – az már van.
Ami nem a jövő múltja, az az enyészeté.
K51/első pince / kiállítótér
1972. Balatonboglár, Kápolnaműterem - akciók, találkozók
1972. Tóth Gábor dimenzionista albuma
KÉTSÉG KLUB
a véletlen és a lehetetlen ki-bekapcsolása
az ember idegrendszerének felépítését szimulálja
HANG KÉP MÁS
A kiállított munkák • Kurt Schwitters • Walter Marchetti • Diter Rot > Ian Hamilton Finlay • Juan Hidalgo • Antonin Artaud • Tristan Tzara > Richard Huelsenbeck > Hans Arp > Velemir Hlebnyikov • Szkárosi Endre > Michel Seuphor > Pierre Albert Birot > Petőcz András • Fortunato Depero > Francesco Cangiullo > Robert Desnos > Szilágyi Ákos • Giacomo Balla > Mimmo Rotella > Mary Ellen Solt > Salette Tavares > Jackson Mac Low • Paul de Vree > Augusto de Campos > Carlo Belloli > Illyés Gyula • François Dufrêne • Alain Satié • Dick Higgins • Pietro Gigli > Luis Pazos > Molnár Katalin > Bob Cobbing > Emmett Williams > Adriano Spatola > Décio Pignatari > José Lino Grünewald • Filippo Tommaso Marinetti > Il'ja Zsdanevics > Raoul Hausmann > Theo Van Doesburg > Henri Chopin > Sugár Andor > Kassák Lajos > Tamkó Sirató Károly > Ana Hatherly > Fernando Aguiar > Luciano Caruso > E. E. Cummings • Heinz Gappmayr > Ilse & Pierre Garnier > Max Bense • Ladislav Novak > Ernst Jandl > Kukorelly Endre > Brion Gysin > Franz Mon > Alberto Pimenta > Daniel Spoerri • Weöres Sándor > Galántai György > Edwin Morgan > Székely Ákos > f. Tóth Árpád > Papp Tibor • Kismányoky Károly • Kelényi Béla •
K51/konyha / kiállítótér
HANG KÉP MÁS - A látható hang
KÉTSÉG KLUB
A KÖNYV
(a könyv-médium néhány alapesete)
Könyvmunkák az Artpool néhány projektjében
2002
A tudásbarát véletlen*
a tudásbarát környezetben
Galántai György előadása az Artpool hálózati koncepciójáról
A tudásról Szókratész (i.e. 469-399) a tudásbarát ezt mondta: „Semmit sem tudok, csak azt, hogy nem tudok semmit.” Mintegy kétezer négyszáz évvel később Paulinyi Tamás említ egy W. H. Lung nevű embert aki szerint „nem a tudat van a test terében, hanem a test van a tudat terében. Ez olyan, mint ha pl. egy rádiót vizsgálunk: nem a rádióban van az adás, hanem az adásban van a rádió.” […] A világegyetemnek úgy, ahogy van, lehet tudata, és a tudatnak úgy, ahogy van, lehet világegyeteme. Folytatva Zenonnal (kb. i.e. 490-430) a paradoxonok mesterével: „Ami mozgásban van, az sem abban a helyben nem mozog, amelyben van, sem abban, amelyben nincs. […] nyugalmi helyzetek halmozásából nem keletkezhet mozgás.” A XX. század végi konceptuális művészeti kisérletek bőven használták ezeket a korai felvetéseket.
KÉTSÉG KLUB
DIXI PARTY
emlékezés a szituacionista DIXIre
és Dixi dokumentumok bemutója az Artpool archívumból.
Dixi: Hogyha be van tiltva az erdő, minek a menedékház?
2002
örökzöld kétségek
szabadtéri táblakiállítás az Artpool rendezésében
A táblák reklámszerűen tipografált szövegei 28 költő, filozófus és szónok mintegy 2500 éve érvényes, sőt ma is aktuális kijelentései a művészet, a tudomány és a politika jelentésköréből.
2002
1962 (5+1=2)
PARALLEL VALÓSÁGOK
MAIL, etc., FLUX (art) WORLD exhibition
A kiállítás-esemény a 40 éves (1962–2002) nemzetközi fluxus-megemlékezésekhez kapcsolódik és az 5+1 téma köré szerveződik: kétség/kettősség – kételkedés/kétely – szimmetriák – disszimmetria/szimmetriasértés – paradoxon / paranormális jelenségek és más parallel valóságok. A valóságos térben – és a virtuálisban, az interneten is – egy egységes egész világkép jelenik meg az egymástól függetlenül létező, de egymásra hatni tudó elképzelésekből összeszerelődő projektben.
Kamilla-nap
A KINYÚLÁS,
A SEMMI ÉS
AZ ÁTHÚZÁS*
KÉTSÉG KLUB
A KÉTSÉG ÉV INTERNETES FELDOLGOZÁSÁNAK BEMUTATÓJA
(előadás és párbeszéd a világháló interkulturális lehetőségeiről)
Az „5+1=2” – a parallel valóságok képlete hasznosnak bizonyult, mert a véletlenből kiindulva, a lehetetlent átívelve és mindkettőt kétségként megjelenítve már kettesként a hármas hipotézise lett. A „kétség” nézőpontjából bizonyos, hogy a szám a kép(ek) mögött „áll” és absztrakt módon fogalma(ka)t is jelöl. A szám mint képzet – megengedi, hogy: a kép, a szöveg és az olvasó telematikus viszonyban legyen. „Az »olvasó« az, aki a tárolt információelemekből a számára szükségeset egyáltalán előállítja.” […] „Minden jelenséget számtalan nézőpont övez. Ahhoz, hogy igazságosak legyünk a jelenséghez, nézőpontról nézőpontra kell ugrándoznunk.” (Vilém Flusser) Ha már a távoli dolgok térben és időben közel kerültek egymáshoz, hogy automatikusan a hármas felé vezessék az utakat, akkor […] „De erről majd később”, mondta Erdély Miklós, amikor éppen összefüggést teremtett távoli események között […]
2002
HÁRMASOK ÉS HÁRMASSÁGOK
2003 – A véletlenből(0) és a lehetetlenből(1) származik a kétség(2) és ebből a hármasság. Más megközelítésben, valamely két hipotézisből mindig következik egy harmadik típusú amely meghaladja a korábbiakat.
Az év mottója: „minden ellentmondásmentes kijelentésnek hibásnak kell lennie, mivel a valóság ellentmondásos”. (Vilém Flusser)
K3 = (állapottér) Kavics utca 3
vízkoncert = (állapottér reprezentáció) az auratikus létmód eseménye (Az állapottér a probléma kapcsán felmerülő összes lehetséges állapot együttese. Az állapottér reprezentáció az a mód, ahogyan az állapottér elemeit, az állapotokat felvesszük, bemutatjuk.)
M E M E U M
A mémek koncepciója azért félelmetes, mert megértését követően egyetlen szemvillanás alatt lesöpri a hátunk mögül azokat a gondolati felépítményeket, ahová bemenekülhetnénk előle.
Nem tart velünk mindenki. Ez az út a bátrak útja, azoké, akik az igazságot többre becsülik a kényelemnél, vagy megnyugtató, de hamis állításoknál:
„Az igazságot akarjuk meglelni - mindegy, hol hever. Ám ahhoz, hogy megtaláljuk, szükségünk lesz kételyre és képzeletre.
Nem félünk találgatni, de ügyelni fogunk rá, hogy a találgatásokat mindig megkülönböztessük a tényektől.” (Carl Sagan)
Kamilla-nap
2003. december 28. - Kamilla-nap,
A HARMADIK TÍPUSÚ* EMLÉK – A KAPCSOLAT
K51/szaletli hanghelyszín
SZKÁROSI Endre (H) DU DUO, hang installáció, (2004) (21:02)
Szkárosi Endre néma előadása (1987)
2004 - A telematikus társadalom:
művészet „a negyedik dimenzióban”
2004. január 27. – Galántai György internetes előadása
(nem valakik vagyunk, hanem kapcsolódások mikéntjei)
Az információ mint* láthatatlan MeSter
elemek valószínűtlen kombinációja
Kamilla-nap
2004. december 28-án, 18 órától - Kamilla-nap
az EM-lékezések EM-lékei „EM rizóma”
Mi lehet a hit inkulturációja a művészetben?
Kamilla-nap
2005. december 28-án, 18 órától - Kamilla-nap
- InDiGo KluB szerű ESeT - Erdély Miklós életművének kutathatóságáért - virtuális EM-lékház - Az est házigazdája, aki a legújabb generáció képviseletében kérdez: Fuchs Péter - A fő kérdés: Van-e még Erdély Miklós életművének, szellemiségének, műveinek létjogosultsága? Ha van - miért? Ha nincs - miért?